Alla inlägg under januari 2010

Av Jerry Olsson - 24 januari 2010 19:39

Jag, min sambo Malin, vår dotter Carrie och den enögde hunden Atlas var ute på fin promenad, dock med detta undantag:


  

Snömodd! Eller som vi säger i Torsbytrakten: Snömôôdd!

 

Sån här snö är den värsta. Det är svårt att gå med barnvagn i den här skiten.

Ja, det är svårt att gå i detta i överhuvudtaget.

Detta är ett bevis på att kommunen varit på latsidan när det gäller plogande.

Imorgon ska jag ta med Carrie till BVC för läkarundersökning, vägning och mått.

Det ska bli spännande att se hur mycket vår dotter, sex månader på tisdag, väger och hur stor hon blivit.

Men detta fruktar jag inför promenaden:


  

Snömôôdd!

Av Jerry Olsson - 22 januari 2010 12:46

Nintendo Wii har en tjänst som kallas Virtual Console.

Denna tjänst erbjuder klassiska spel som tidigare funnits på äldre konsoler som NES, Super NES, Nintendo 64 och andra konsoler som Mega Drive, Neo Geo och Commodore 64.

Spelen är billiga, från 50 kronor till max 120 kr, beroende på vilken konsol spelet är från, och om det är en importtitel.


Europa har minst med titlar av de stora marknaderna, förutom Australien och Korea. Och hur de släpper spelen hit är ett mysterium.

Ibland släpper de riktiga pärlor, som Super Mario RPG - det spelet har aldrig varit på europeisk mark förut. Vi fick vänta 12 år på denna titel.

Eller Sin & Punishment, ett actionspel till Nintendo 64, som jag aldrig hört talas om.

Men mestadels verkar Nintendo ha ett dille på Mega Drive-spel.

Och de mesta spelen är skit.


När WiiWare kom, då beslutade sig Nintendo att släppa spel från WiiWare varannan vecka, och spel från VC varannan vecka.

Det mönstret bröts som tur var - för jag tror Nintendo fick kritik för detta.


Marknaden i Europa har alltid varit märklig, men nu är den värre.

Den närmaste månaden har vi fått bara ett VC-spel. Ett.

Och det var naturligtvis ett Mega-Drivespel.

I julas och nyår fick vi inget spel.

De skyllde på någon "Mega-Drivekampanj".


Jag tror det ligger en hund begraven.

Varför helt plötsligt slutar Nintendo släppa ut titlar från deras guldgruva, Virtual Console?

Ska de sluta med den tjänsten?

Faktum är att jag tycker Virtual Console varit sämre sen Nintendo DSi kom, med dess tjänst DSiWare.

Jag skulle inte vara förvånad att Virtual Console är begravd i Europa, men skulle bli fruktansvärt besviken.

Varför?


Det finns som jag skrev, fullt med gyllene spel kvar!

Exempel från varje Nintendo-konsol.


NES

Mega Man 4, 5, kanske 6.

Capcom har släppt de tre första spelen redan.

Varför inte de andra tre?

Chanser: Fyran och femman har goda chanser för att Mega Man 10

ska släppas till WiiWare i mars. Sexan? Mindre chanser.


Disneyspel: DuckTales, Chip 'N Dale, Darkwing Duck

Disneyspelen som Capcom gjort är riktigt roliga.

Chanser: Ganska små, på grund av licenser från Disney. Men eftersom Turtles 1 finns till VC, så kan det kanske komma något. Bör nämna att licensspel är dyrare (konstigt att Star Wars till SNES kostar precis som ett vanligt SNES-VCspel) Dessutom kommer Epic Mickey snart till Wii, och då ökar chanserna.


SNES (min favoritkonsol)


Super Mario Kart

Spelet är anledningen att jag skriver denna blogg.

Det finns i Japan och i USA redan, och det skulle ha dykt upp till oss i november. Men det har det inte. Konstigt.

Chanser: Jag kan inte tänka mig att det inte ska komma. Men procenterna minskar.


Axelay

Det här spelet finns också i Japan och USA, men det finns i Australien med fast de har samma lanseringslista som oss och även har PAL.

Chanser: Vet ej. Ärligt. Kanske inte alls.


Magical Quest Starring Mickey Mouse

Läs "Disneyspelen" på NES-avdelningen.


Super Mario World 2: Yoshi's Island

Dess gulliga utseende är bara en mask. Det är ett fantastiskt plattformspel.

Chanser: Mario, Yoshi, Bowser och andra klassiska Mario-figurer är med, så det bör komma.


Turtles IV - Turtles In Time

Klassisk arkadaction som är ett av SNES mest hyllade spel.

Chanser: Ettan till NES finns, men jag tror att chanserna är 40% eftersom spelet finns på XBOX Live och Playstation Network med HD-grafik.


Nintendo 64

 

Mario Party 1, 2 och 3

Marios brädspel började här.

Chanser: Spelen blev stora succéer, så då borde chanserna vara stora. Jag hoppas framför allt på ettan, för det spelet hade inte så mycket småskit som uppföljarna efter trean hade.


Donkey Kong 64

Rare och Nintendo är inte partners längre, men Donkey Kong Country-spelen finns på Virtual Console.

Så jag tror chanserna är skithöga att spelet kommer.

Expansion Pak fungerar, se på Majora's Mask.


Rare-spelen: Banjo-Kazooie, Goldeneye 007, Perfect Dark, Conker's Bad Fur Day, Diddy Kong Racing

Jag säger så här:

Det finns inte en bråkdel av en chans att någon av spelen ska dyka upp på en Nintendo-konsol igen. Goldeneye 007 har flera anledningar: Filmlicensen ägs av ett annat spelbolag, så Rare kan inte göra något. Det är ett Rare-spel.

Conker finns som en remake till XBOX.

Diddy Kong Racing släpptes till Nintendo DS, med Banjo och Conker bortpetade. Skulle det komma till VC, skulle jag bli förvånad att de vore kvar.

De andra spelen finns bara till XBOX360 numera, på dess XBOX Live-tjänst.



Jag läser i forum på spelsajter att de är besvikna på Nintendo nu.

Det förstår jag, eftersom Virtual Console är ett genialt drag.

Sabba inte detta, Nintendo.

Av Jerry Olsson - 22 januari 2010 09:29

Det här var faktiskt riktigt roligt.

Nu skriver jag upp några titlar till från 100-toppslista.


79. Nebulus (Commodore 64)

Det här färgglada, men mycket svåra tornklättrarspel har jag alltid varit svag för. Det här spelet är ett av de spel jag spelat mest på Commodore 64.


78. The Great Giana Sisters (Commodore 64)

Detta är faktiskt det allra första spelet jag provat på Commodore 64, och ett av de allra första spelen jag någonsin testat. Alltså innan Super Mario Bros. Det är så mycket mer än en ”klon”, det är ett välgjort plattformspel. Och jag diggar det rufsiga håret som Giana får när de får en powerup.

 

77. Zelda II – Adventure Of Link (NES)

Det så kallade svarta fåret i spelserien med Link och Zelda är mycket mer än ett svart får. Det här spelet har mer RPG än någon av spelen i serien, och jag diggar det skarpt. Vad som är bra med spelet är att det är just så annorlunda. Musiken är magisk, särskilt tempeltemorna. (både Temple och Great Temple) I AM ERROR måste vara den mest klassiska repliken i spelväg.

 

76. Excitebike (NES)

Klassiska Excitebike är mycket underhållande. Att skapa sina egna banor gör spelet ännu roligare. Klart det roligaste crosspel jag lirat.

 

75. Friday The 13th (Commodore 64)

Tänka sig i en situation: Du letar efter en svart Jason i pixlar som försöker ta död på dina kamrater, och sedan plötsligt vänder sig och jagar dig. Om du inte har rätt vapen så får du springa bort fort som fan. Det är en stark höjdpunkt i spelet. Det finns en Goonies-kopia till NES, men jag gillar Commodore 64-versionen bättre.

 

74. Sonic The Hedgehog 2 (Mega Drive)

Det bästa Sonic-spelet. Helt klart. Här går det undan, och bonusbanorna är jättekul!

 

73. Punch Out!! (Wii)

Nintendos boxningsserie har väckts och fått nytt liv. De klassiska motståndarna är tillbaka, nu med mera personlighet. Det ”andra varvet” och utmaningarna är mycket briljanta. Klart ett bra köp om har ett Wii.

 

72. Mario Kart Wii (Wii)

Den senaste delen i serien Mario Kart bjuder på mera karaktärer, galna banor som Coconut Mall och onlinestöd – då kan jag inte göra något annat än att älska det.

 

71. Goldeneye 007 (Nintendo 64)

Rares legendariska FPS med 007 i huvudrollen är ett spel jag spelat mot kompisar många gånger, till och med mot morsan. Och styr hon Oddjob så är hon farlig. I övrigt är spelet ett bra singelplayer också.

 

70. Axelay (SNES)

Om jag skulle vilja nämna ett spel som är verkligen hardcore, skulle Axelay vara ett hett alternativ. Snälla Nintendo i Europa, för fan – släpp ut spelet på Virtual Console snarast! Jag vill peppra på jättelika lavarobotar igen!


Vi ses en annan gång med resten av mina favoritspel.

Av Jerry Olsson - 20 januari 2010 19:04

Det är en helt vanlig vinterkväll.

Snön faller sakta ner mot marken, som mjuka fjädrar.

Hellre en sån här kväll än den vidriga kylan vi hade vid nyårsperioden.

  

Av Jerry Olsson - 20 januari 2010 11:20

Jag har tecknat ordentligt för första gången på fem år. Motivet ska föreställa fodralet på filmen "Skeleton Key".

Visst, jag har skissat lite grann under dessa år, men inte gjort en riktig bild på länge. Jag är nöjd för att vara ringrostig.


  

Skeleton Key

Av Jerry Olsson - 19 januari 2010 18:47

Jag har inte tecknat något ordentligt på flera år. Bara kladdat och sketchat liksom. Men nu är jag sugen på något ordentligt.

Jag vill inte att min förmåga ska gå bort.

Det vill jag inte.

För jag vill lära vår dotter att teckna.

Då bör jag öva.

Få till det igen.

Jag älskar att teckna, men det tar tid.

Jag får ta mig tid.


Den här tavlan är en kvadratmeter stor, och är målad på en plywoodskiva.

Motivet är omslaget på westernklassikern  "Once Upon A Time In The West".

Det är det senaste stora projekt jag gjort, men det var minst fem år sen jag gjorde den.  

Av Jerry Olsson - 19 januari 2010 10:50

Jag lyfter på hatten för Helena Jonsson, vår tids Magdalena Forsberg.

Hon är fruktansvärt bra på skidskytte.

Helena förtjänade sina priser igår från Idrottsgalan.

Först fick hon Bragdguldet, nu även Jerringspriset.

Och ska jag vara ärlig, så förtjänar hon de prisen mer än vad Zlatan gör.

Hon tävlar för Sverige, Zlatan vill inte spela i landslaget längre.

Zlatan är en bra fotbollspelare, men han är bättre i Barcelona på grund av dess fantastiska lag.

Därför tycker jag att Helena förtjänade priserna på grund av att hon kämpade inte bara för sig själv, utan för landet.

Många idrottare kämpar för sitt land, till exempelvis USA, Kina, Ryssland, Italien och det perfekt exempel: Norge.

Norge har ju varit i eliten när det gäller idrott, särskilt skidor.


Men min blogg handlar om min hyllning till Helena Jonsson.

Grattis! Och lycka till i OS!

  

Helena Jonsson

Av Jerry Olsson - 18 januari 2010 21:17

På reklamerna står det i stil med:

"Planer Smids"

"Mera Intriger"

"Pakter, Pakter, mera Pakter"


Det vore en dröm att få se detta i Paradise Hotel-reklamerna:

"Programmet läggs ned för gott"


För ärligt talat - vem fan tittar på ett så ytligt, fjantigt och uselt program?  

Tv

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards