Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Jerry Olsson - 16 februari 2010 16:11

Efter nästan tre veckor (!) har några av filmerna vi beställt kommit.

Hitills har vi sett på Coraline Och Spegelns Hemlighet, och Ponyo På Klippan Vid Havet.

Jag vill fatta mig kort om dessa filmer:


Coraline Och Spegelns Hemlighet

  

Det är en mörk film i bästa stil som Nightmare Before Christmas och Corpse Bride. Den handlar om en flicka som heter Coraline och hennes tråkiga föräldrar, som har flyttat till ett underligt hus mitt i ingenstans. Hon finner en dörr som leder till den raka motsatsen av hennes värld. Men det är något som är lurt med denna värld...

Det är en förtjusande film. Jag älskar dess mörka, men ändå färgstarka, fantasirika utseende. Dess mörka humor är nästan i stil med mästerverket Corpse Bride. Något jag ska lyfta upp i denna film är Coralines intelligens, och Dakota Flenning gör sig perfekt som hennes röst. Jag får vibbar från spelet Silent Hill faktiskt när jag tänker på denna film: Det är två världar, varav den ena (den verkliga) är grå, dimmig och tråkig, medans den andra är färgstark. Okej, Silent Hills färgstarka andra värld är blodig och barbarisk, men det finns vissa likheter.

Jag rekommenderar denna film mycket varmt.


Ponyo På Klippan Vid Havet

 

Miyazakis senaste film handlar om fiskflicka som hittas av en pojke, Sosake.

Han kallar henne Ponyo, och de finner en underbar vänskap. Men hennes fader tar henne tillbaka i havets djup - dock finner hon en väg ut och blir människa. Hennes önskan är att vara med Sosake, men det blir kaos i världen för att det blir översvämmningar. Och klarar hon att vara människa utan problem?

Jag älskar denna ljuva film. H.C Andersens Den Lilla Sjöjungfrun har fått sig en uppdaterad, japansk, färgad konstgodis! Det märks att det är Miyazaki som gjort filmen, för det är så oehört vackert och fascinerande. Filmen har också ett bra budskap, den är varm och rolig. Disney får faktiskt se upp, den är en av Miyazakis bästa filmer.


Betyg på filmerna: ( betygskala 1-5. 5 st    betyder bäst)


Coraline Och Spegelns Hemlighet        

Mörk och alldeles underbar dockfilm.


Ponyo På Klippan Vid Havet         

Miyazaki har gjort det igen! Det är som Det Levande Slottet i vattenmiljö.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards