Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Jerry Olsson - 1 mars 2010 20:05

Farmville är det ganska kända bondsimulatorn på Facebook.

Jag blev med i somras, ungefär efter när vår dotter Carrie var född.

Första intrycket var att det här spelet påminde om ett annat bondspel, Harvest Moon. Fast utan dejtandet och utforskandet förstås.

Det var roligt i början, att få gå upp i nivå och få nya saker, sånt man fått kämpa för. Men en dag infördes "Farmcash", alltså en annan valuta. Denna valuta kunde man få om man gick upp i nivå eller att köpa dom med riktiga pengar.

Det var lätt att gå upp i nivå, men sen blev det svårare.

I höstas kom det teman, som UFO ena veckan, och Halloween en annan gång. Varje vecka nu ha det kommit nya teman, och det allra värsta var att de mesta saker som Farmville hade att erbjuda kostade Farmcash, och inte mynt som man fick när man plockade upp skördor eller saker från djur.

Eftersom det var svårt att gå upp i nivå så känns det fruktansvärt meningslöst att kasta bort pengar på en gul katt eller en panda, som kostar typ 28 Farmcash.

Jag tror 25 Farmcash är ungefär 30 kronor.

Ett spel ska vara något att njuta av, och är det gratis, så ska det vara det.

Har man betalat för ett spel man köpt till en konsol, som Harvest Moon, så är det iallafall permanent.

Det som fick mig att lämna detta meningslösa spel var inte bara för dess tjatiga teman om Farmcash som man ville att folk ska köpa. Utan för att det gick så fruktansvärt långsamt, och att det inte fanns någon mer utmaning efter att ha gått upp i nivå 44 eller högre.

Nej, ska jag njuta av ett bondspel så är det Harvest Moon. Det är en fantastisk blandning av RPG, simulator och stimulans. Jag rekommenderar Harvest Moon - Back In Nature till Playstation eller Friends Of Mineral Town till Game Boy Advance.

Sim City, The Sims, Command & Conquer är bättre simulatorer.

Det enda jag ångrar att varit med i Farmville från början.

Det är ett segt försökt att vara en "gratis" RPG-simulator, och misslyckas med det.

Av Jerry Olsson - 1 mars 2010 10:01

OS är slut, och det är skönt på ett sätt.

Men de svenska framgångarna har varit stora.

Först var Charlotte Kalla som tog guld, och det var bara början.

Det skulle bli en massa medaljer för Sverige.

Bästa guldet var herrstafetten, skönt att se att vi har en så stark längdskidtrupp, både för herrar och damer.

Femmilen igår var bra kört av Johan Olsson, det är fantastiskt. Men han hade ingen chans mot den uppkäftige Petter Northug som var stark som en björn på slutet.

Curlingdamernas guld var faktiskt tur. Kanada var ärligt talat det bättre laget, men hade inte Cheryl Bernard missat den sista stenen i den tionde omgången så hade Sverige fått silver. Den allra sista stenen som Bernard missade i den elfte omgången var mycket värre, och kostade Kanada guldet.

Men jag är absolut glad för att Sverige fick guldet, helt klart.

Den som gjort den starkaste återkomsten är helt klart Anja Pärson. Jag trodde helt klart att det var kört efter hennes otäcka fall i störtloppet. Men dagen efter tog hon ett brons. Brons! Hon kanske inte har samma karisma som Pernilla Wiberg eller Ingemar Stenmark, men fan vilken stark alpinåkare hon är.

Det var starkt gjort.

Tre Kronor hade otur, Slovakiens hockeylag hade ett starkt försvar. Det var synd, för Sveriges lag var bra.

Det blev massor av fjärdeplaceringar för Sverige, då gjorde ju de ett jävla bra OS.

Men vad hände med de kvinnliga skidskyttarna? Helena Jonsson hade ett dåligt OS, det kan ha varit på grund av nerver och att hon inte varit med i ett OS förut. Bättre lycka nästa gång, hon är en bra skidskytt, hon kommer igen. ACO gjorde ett bättre resultat, med en fjärdeplats som bäst. Jag tror hon kunde fått medalj om det inte vore för den där mustachgubben som höll kvar henne vid start.

Grattis Björn Ferry för guldet.

Anna Haag, bra jobbat! Två silver! (ett silver delat med Kalla)

Charlotte Kalla är fantastisk. Att vara så liten till längden, är hon full av kraft. Jag hjälpte henne och hennes väninna på mitt arbete en gång i höstas.

Många svenska skidåkare brukar träna här i Torsby.


Nu är OS i Vancouver slut. Nu kan man ta vara på vardagen igen.

Grattis Sverige för era medaljer. Bra jobbat.

Nu kan snön smälta bort, eller hur?

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards