Alla inlägg den 10 mars 2010

Av Jerry Olsson - 10 mars 2010 17:44

Jag kollade i ett forum i Loading.se. (ja, jag är med igen)

I det forumet skulle folk ge förslag på vilka svenska människor som skulle bevaras om det skulle bli ett kärnvapenkrig.

Det delades i två kategorier: män och kvinnor (50 av varje)

Och man skulle kopiera listan och fylla i en ny i varje position.

Jag tyckte det var riktigt roligt.


Så jag tänkte så här: Om jag skulle göra något liknade, fast låta folk fylla i en filmtitel på filmer de vill bevara om detta scenario skedde:


"Scenario: Ett idiotiskt beslut av FN, NATO, Kentucky Fried Chicken och G8, har fattats. Filmer skulle förbjudas för gott.
Frihetskämpar som älskar film försöker smuggla filmer innan de bränns upp, tas bort från nätet eller förstörs.
Vilka filmer skulle du bevara om den dagen kommer?
Hyllan kan bara fyllas med 100 filmer. Hjälp till att fylla i en titel.
Ni får gärna rösta på fler filmer, men ta en titel i taget, dels att jag hinner fylla i dom, och att fler ska få chansen."

Det fungerade rätt bra i början, men problemet var att det blev drygt att scrolla nedåt, att kopiera listan och sedan lägga dit en ny titel. Jag ändrade lite i reglerna. Man skrev en titel, så skrev jag dit den i den första listan tills det blev 100 filmer.

Så här röstade Loading.se:


  


1. Hajen (min röst)
2. Un Homme Et Une Femme
3. Braveheart
4. Terminator Salvation
5. Twilight
6. Gudfadern
7. Blade Runner
8. Shoah
9. Forrest Gump
10. Black Dynamite
11. Citizen Kane
12. The Dark Knight
13. Lejonkungen
14. Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back
15. Snatch
16. Alien
17. Ett Päron Till Farsa
18. Ordinary People
19. Fäbodjäntan
20. Waking Life
21. Crash
22. Keoma
23. High Fidelity
24. Pianisten
25. Office Space
26. Scarface
27. Sagan Om Konungens Återkomst
28. The Usual Suspects
29. Fletch
30. Bubba-Ho Tep
31. Requiem For A Dream
32. V For Vendetta
33. Fahrenheit 451
34. Down By Law
35. Se7en
36. León
37. Matrix
38. Jeden für sich und Gott gegen alle
39. The inglorious bastards
40. Into The Wild
41. Dawn Of The Dead (1978 - originalet) (min röst)
42. Pansarkryssaren Potemkin
43. Eldflugornas grav
44. Tillbaka Till Framtiden
45. Jo-Jo in the Stars
46. Ratatouille
47. Pusher
48. Mästerdetektiven Basil Mus
49. Sånger från andra våningen
50. Besökarna
51. Taxi Driver
52. Step Brothers
53. Die Hard
54. A Clockwork Orange
55. Karate Kid
56. Lost In Translation
57. The Fountain
58. Subway
59. Monty Pyhton's LIFE OF BRIAN
60. Gudfadern del II
61. Paris, Texas
62. Avatar
63. The Shawshank Redemption (Nyckeln Till Frihet)
64. Aliens
65. Edward Scissorhands
66. Once Upon A Time In The West (min röst)
67. 2001: A Space Odyssey
68. Ponyo På Klippan Vid Havet
69. Short Cuts
70. The Rock
71. Donnie Darko
72. OldBoy
73. Apocalypse Now
74. Rocky
75. Love Actually
76. Gökboet
77. Magnolia
78. Terror På Elm Street (min sista röst)
79. Guds Stad
80. Farväl Falkenberg
81. De Sju Samurajerna
82. Barton Fink
83. Goodfellas
84. Casablanca
85. Master & Commander
86. Ali G - the movie
87. Evil Bong
88. Jumping (kortfilm)
89. Street Fighter The Movie
90. Superhjältarna
91. The Graduate
92. RockNRolla
93. Upp
94. Den röda filmen
95. Big fish
96. Chinatown
97. Oldschool
98. The Green Mile (Den Gröna Milen)
99. Ghetto Blaster
100. Polisskolan 4

 

Det blev en rolig lista, fast det är många som jag inte skulle ha valt.

Street Fighter, Donnie Darko och Ali G är några exempel, men jag kunde inte ignorera dom precis.

Det blev mycket action, science fiction, men också några guldklimpar ifall detta tragiska missöde skulle ske.

Jag är glad att filmer som Ponyo, Upp och Ett Päron Till Farsa blev med.

Självklara val som Citizen Kane och Gudfadern var rätt väntade.

Jag väntade på att Avatar, Twilight och The Dark Knight skulle komma med.

Jag var inte direkt förvånad att en porrfilm blev med, väntade på att någon skulle fylla i en. Att det blev Fäbodjäntan, fick mig att skratta.

Jag blev mest förvånad att bara en Star Wars-film blev med, och "bara" en Härskarringen-film.

Jag hade nog gått med på att alla tre Ringen-filmerna skulle vara på en position, om det inte vore för att den kille som skrev Episod V på plats 14. Hade han skrivit den gamla Star Wars-triologin istället, då hade det varit en annan sak.


Kanske jag ska göra det på Facebook också? Fan, det var ingen dum idé.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards