Direktlänk till inlägg 22 mars 2010

Inför min 30årsdag: Filmtankar.

Av Jerry Olsson - 22 mars 2010 09:37

På fredag fyller jag 30 år, och jag har sett en hel del filmer under denna livstid så här långt. Jag tänkte skriva lite funderingar angående filmer.


Jag älskar filmer. Jag har många favoriter, men det är svårt att verkligen sätta fingret på varför jag gillar de filmer jag gillar.

Det är allt från roliga komedier till skrämmande rysare.


 

Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef 


Ett visst foto, en musikton eller en viss skärpa har avgörande faktorer, som i westernfilmer. Once Upon A Time In The West och The Good, The Bad And The Ugly är mina favoriter när det gäller westerns, eftersom de har den perfekta blanding av perfekt foto, bra och stilbildande musik. Dessutom så har de så underbara skådespelare. Clint Eastwood, Lee Van Cleef och Eli Wallach i den tredje delen av Dollar-triologin spelar kanske de starkaste westernfigurerna någonsin. Men jag underskattar inte Charles Bronson i Once Upon A Time In The West - det var hans livs roll. Stunden i början, där han står i revolverduell mot tre män är en klassisk scen.

  

Once Upon A Time In The West


Jag älskar att skratta. En komedi är alltid rätt.

Allt från en lättsam komedi som Nu Blåser Vi Snuten eller Polisskolan, till riktigt galna komedier som Dum Och Dummare eller Supersugen. Vad gör en komedi riktigt rolig? Manus? Skdespelare? Stilen? Det är nog en bra kombination av alltihop. Jag skrattar ofta åt Jim Carrey lika mycket som jag skrattar åt en film väl regisserad av Mel Brooks. Det är timingen som är viktig. Det räcker inte bara att ha en bra skådis, man kan ha en dålig skådis i en riktigt rolig film, bara att den har tajming.

 

Jim Carrey i Mina Jag Och Irene

 

En bra drama är något jag uppskattar. Såvida den inte utspelas i 1800-talets England i stil med Jane Austen, då knäpper jag av TVn.

Nej, jag gillar dramor i stil med Forrest Gump, Casablanca eller filmen om Johnny Cash; Walk The Line.

Sen finns det en underskattad genre, dramakomedi.

Jag ler när jag ser Bridget Jones Dagbok och Djävulen Bär Prada.

En bra kärleksfilm måste ha starka personligheter, som den numera blivande klassikern Twilight. Kärleken mellan Edward och Bella är vacker, och det är en bra film. Det är 2000-talets svar på Titanic. På tal om Titanic, så spelar Kate Winslet en fantastisk roll som Rose. Dock skulle jag vilja ha sett en annan skådis som Jack, men man kan inte få allt. Titanic är också bra, fast DiCaprio är med i den.


  

Arnold i sin bästa roll - The Terminator

 

Action? Ja, för fan.

Här finns det mycket att upptäcka. Jag älskar klassisk action från 1970-talet, 1980-talet och en del av 1990-talet, och även modern action.

Bruce Willis i Die Hard, Arnold Schwarzenegger i The Terminator, Sylvester Stallone i Rambo-filmerna. Klassisk action när den är som bäst.

Quentin Tarantino har gjort en skara filmer med bra blanding av action och drama. Pulp Fiction, Kill Bill-filmerna och senast Inglourious Basterds är fantastiska. Dessutom har han ett finger i leken i Sin City, otrolig film!

Det är den typ av action jag vill se, inte filmer i stil som Fast & Furious eller Matrix, begriper inte varför de är så hyllade.


Äventyrsfilmer som Star Wars och Härskarringen ligger mig varm om hjärtat.

Jag hade den äran att få se de tre filmerna om Frodo, Gandalf och Den Enda Ringen på bio. Jag önskar jag kunde fått uppleva ljussablar, slaget om Hoth eller Luke Skywalker på den vita duken - men jag såg de tre "första" delarna på bio. Och det var värt det. Det Mörka Hotet fick en dålig start, men avrundades snyggt i Mörkrets Hämnd. Avatar är stilbildande, klart rätt riktning i filmskapande.


De flesta som känner mig, vet att jag har skräckfilm som favoritgenre.

Klassisk skräckfilm som Nosferatu, Frankenstein och The Wolf Man är minst lika fantastiska som Hajen, Poltergeist, Excorsisten och The Others.

Zombiefilmer är en fröjd att se på, klassiker som Romeros Dead-triologi är odödliga(!)

Dawn Of The Dead har en ovanlig gåva. Den spelades in på nytt, och man fick uppleva två bra versioner från 1970-talet och 2000-talet.

  

Adrienne King i Friday The 13th (jag gillar filmens foto)


Slashergenren är kanske den typ av skräckfilm jag älskar mest.

Skurkarna i filmerna är lika klassiska som Dracula och de andra legenderna.

Freddy Krueger, Jason Voorhees, Michael Myers, Pinhead, Leatherface - listan kan göras lång.

Varför gillar jag dessa filmer egentligen? De är inte så speciellt märkvärdliga. Men jag tror det är en viss gnista, något lite extra som gör att dessa filmer är lika sevärda än idag, fast jag sett filmer som Friday The 13th eller Halloween massor av gånger. Det är som ett gott kaffe, jag njuter av showen.


Jag har njutit av film i stort sett hela mitt liv. Och jag vill fortsätta med det.

Tills dess, ska jag slänga upp 30 filmersom älskar mest nu för tillfället.

Utan inbördes ordning: (vissa filmer finns på samma plats om de är en ihopsättande triologi till exempel)


Terror På Elm Street

Friday The 13th

Härskarringen-triologin

Star Wars-triologin (del IV-VI)

The Good, The Bad And The Ugly

Halloween

Sin City

Changeling

Die Hard

Ford Fairlane

Once Upon A Time In The West

Rambo: First Blood

Corpse Bride

Det Levande Slottet

The Terminator

The Burning

Halloween II

Dawn Of The Dead (1978 och remaken)

Hajen

Friday The 13th IV - The Final Chapter

Dum Och Dummare

Djävulen Bär Prada

Kill Bill 1 och 2

The Texas Chainsaw Massacre (1973 och remaken)

Skönheten Och Odjuret

Djungelboken

Den Sista Färden

Forrest Gump

Walk The Line

Avatar


Film är kultur, bevara kulturen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jerry Olsson - 1 juni 2011 22:32

Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....

Av Jerry Olsson - 30 maj 2011 18:03

En ny vecka har anlänt, och EmmyZ har lagt utt ett speltriss igen. Den här veckan så är det ämnet tillsammans som gäller. För henne är det alldeles extra speciellt, eftersom hon ska gifta sig i helgen. Jag är mycket glad för hennes skull och ho...

Av Jerry Olsson - 28 maj 2011 21:42


  Nu har jag tecknat igen - det flyter på fast teckningsprojektet är avslutad. Nu är det bilder på eget initiativ som gäller. Denna gång är det prästen med smak för pumphagelgevär från kultfilmen Machete som blivit avmålad. Jag tyckte origin...

Av Jerry Olsson - 27 maj 2011 21:40

Det är lite western-tema denna gång när jag ska berätta om de första intrycken av två spel jag spelat på sistone till Playstation 3.   Rango     Jag vann det här spelet i en rolig gissningstävling som EmmyZ hade ganska nyligen. Dessutom fi...

Av Jerry Olsson - 25 maj 2011 19:49


  Nu är den femtonde, och sista, teckningen i mitt teckningsprojekt klart. Min väninna Emma önskade sig en teckning på sin dotter Mathilda, men jag tog denna utmaning lite längre och tecknade av båda två. Jag hoppas att Emma tycker om den hä...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards