Alla inlägg under maj 2010

Av Jerry Olsson - 23 maj 2010 11:53

Och det har många andra gjort, det är jag övertygad om.

Super Mario Galaxy är fortfarande det bästa spelet till Nintendo Wii.

Jag har sett massor av reklamfilmer av Super Mario Galaxy 2IGN, YouTube och Loading.se, och det här spelet ser oehört roligt ut.


Spelet fick högsta betyg på alla punkter (10 av 10) av IGN, och det är rätt häftigt.

Nu går jag inte direkt på recensioner, om det inte är från någon recensent som jag respekterar.

Men spelet ser så jävla bra ut.

Utmanande, vackert och läckert.


Jag älskar Super Mario Galaxy.

Jag är ganska säker på att jag kommer att älska Super Mario Galaxy 2.


Förhandsbokning klar.

Over and out.


Super Mario Galaxy 2 kommer till Sverige i mitten av juni.

Av Jerry Olsson - 23 maj 2010 08:09

Det blev en delad seger för både Djävulen Bär Prada och Benjamin Buttons Otroliga Liv. Filmer med ganska hög klass måste jag säga.


Djävulen Bär Prada

 

Denna film, som handlar om en småstadstjej som vill jobba i tidningsbranschen och blir assistent till en elak och tuff modekvinna - är som chilipeppar.

Het och färgstark.

Djävulen Bär Prada är otroligt härlig. Andrea, spelad av fantastiska Anne Hathaway, får en fruktansvärd tuff utmaning och få smaka på den stenhårda modevärlden i ledning av djävulschefen Miranda Priestly - utmärkt roll av Meryl Streep.

Många pratar om att detta är Streeps film, och naturligtvis är den det. Miranda är en bitchig och krävande kvinna. Det krävs en bra skådespelerska att spela henne och det gör Streep.

Men det är också Hathaways film. Andrea är en tuff kvinna, vågar ta utmaningen och visa djävulen att hon är att räkna med.

Filmen känns som att gå in i en stor modebutik med lyxiga kläder, den är snyggt gjord.

Detta är en modern tjejfilm, men jag roades av den rejält. Det är som Bridget Jones Dagbok möter Sex And The City.

Se den, och ta del av modevärlden och djävulskvinnor.

Betyg:           



Benjamin Buttons Otroliga Liv

 

Det här är en ovanlig film, som handlar om en man som föds gammal och åldras baklänges.

Brad Pitt spelar Benjamin Button med bravur.

Filmen skulle kunna jämföras med Forrest Gump i historieberättande, eftersom man får se vad som hänt på 1920-talet och fram till han blir gammal/ung.

Jag älskar filmens foto och specialeffekter. Inte konstigt att effekterna fick Oscar.

Det finns dessutom en speciell kärlekshistoria mellan Benjamin och Daisy, som åldras åt olika håll.

Cate Blanchett är en underbar skådespelerska. Hon är perfekt som Daisy, på grund av sin mogenhet.

Benjamin Buttons Otroliga Liv är en fantastisk historia, den får en att skratta, bli överraskad och känna sorg. Känslosam film. New Orleans är en underbar filmstad. Det är en av de bästa dramafilmerna jag sett. Rekommenderas varmt.

Betyg:           


En ny omröstning är på gång.

Tack för att ni läste.

Av Jerry Olsson - 21 maj 2010 18:36


Ennio Morricone och Björk får Polarpriset 2010.

Jag är inget fan av den isländska popkvinnan Björk, men det är rätt käckt att någon modern, färgstark artist får priset. Roligt.


Men ännu roligare är ändå att Morricone får priset. Han är en av historiens bästa filmmusiker.

Den sista duellen mellan Den Gode, Den Onde, Den Fule är ett klassiskt musikstycke.


Morricone har gjort musik för filmer som Once Upon A Time In America, The Thing och de två första Dollar-filmerna.

Ett annat bra exempel är de fyra temorna för de fyra starka karaktärerna i den fantastiska Once Upon A Time In The West.


Lägg gärna till Charles Bronson. EN av de mest underskattade skådisarna genom tiderna. Inte konstigt att Robert Rodriguez har Danny Trejo i huvudrollen i Machete - han har lite drag av legenden Bronson.


Sen undrar jag - kan man få Polarpriset postumt?

Det finns massor av musiker som gjort mycket för musiken, fast de inte längre är i livet.

Elvis Presley. John Lennon. Jimi Hendrix. Bryan Jones. Michael Jackson. Johnny Cash. Hank Williams. Patsy Cline. Janis Joplin. Pavarotti.

Och så vidare.

Klassiska I'm So Lonesome I Could Cry - Hank Williams


Sedan finns det ju såklart andra genrer som har fantastiska musiker, som i tv-spelens värld.

Koji Kondo är förknippad med Super Mario Bros och Legend Of Zelda.

Nobuo Uematsu är Final Fantasy-musiken personiferad.

Yoko Shimomura är kvinnan bakom musiken till Parasite Eve, Kingdom Hearts och Super Mario RPG. (källa Wikipedia)

Varför skulle ingen av dom kunna få ett sånt pris?

Det är precis som i filmens värld, utan musik så fattas själen i filmen eller spelet.

Intromusiken från Final Fantasy IX - oehört vackert.


Filmomröstningen är jämn nu. Djävulen Bär Prada verkar segra, men det är fortfarande ett par dagar kvar. Det kan hända att det blir ett annorlunda resultat.

På återseende.

Av Jerry Olsson - 19 maj 2010 18:10

Jag vaknade imorse, och då funderade jag - ja just det, det är ju för tusan sju år sen jag började jobba på Järnboa.

Fan, har det gått sju år redan?

Men jag lär mig något nytt varje dag, tro mig.

Inget nytt går inte att lära sig, eller hur?

Sju år senare, så är det mycket varmt ute. Skönt, men det är faktiskt ovant.

Men man ska inte klaga.   


Omröstningen är mycket jämn, men jag behöver fler för att utse en segrare och en tvåa till helgen.


Huskoll på måndag och tisdag ska det bli. Mycket spännande, det ser jag fram emot.

Skönt att man är ledig på måndag. Med tanke på att jag egentligen skulle jobba sex dagar till veckan så är det välkommet.

Av Jerry Olsson - 18 maj 2010 19:25

Victoria Francés är en fantastisk konstnärinna. Hennes bilder ger en dos av mystik och mörker.

Men det är en särskild bild som är gripande.


 

Angel Of Death


Den bilden får mig att gråta. Ängeln med sorgen och blodig blick, håller i en avliden kattunge med omtänksamhet och respekt.

Det får mig att känna kärlek och sorg samtidigt.

Det får mig att tänka på en sång.



Hank Williams var en man med en sorgsen sångröst. Han sjöng många sånger med tragiska händelser. Just denna version av "Angel Of Death" är annorlunda jämfört med den version jag hört - med bara en akustisk gitarr. Men denna är minst lika fin, och den sorgsna sångrösten är kvar i sången.

Det är inte många artister som kunde sjunga så sorgset och vackert som Hank Williams.

Av Jerry Olsson - 17 maj 2010 21:54

  Katt Smokey


Smokey, en skeppskatt med stora, lurviga tassar är en speciell katt.

Hon har karaktär och är väldigt social.

Ibland så slickade hon mig på huvudet, och gnagade på min sambos hår.

Dessutom hade hon extra klor på sina tassar.

Nu bor hon hos en norrman, eftersom vi misstänkte att vår dotter kunde vara allergisk.

Men det är tomt utan katt Smokey, det är definitivt.


  Smokey ger hunden Atlas en rak höger


Det får mig att tänka på en annan katt jag hade, som nu tyvärr är död.

  Ztig


Ztig, med sina stora vampyrhuggtänder.

Av Jerry Olsson - 16 maj 2010 11:25

Det var ett tag sedan jag gjorde något på min 100-toppslista av mina favoritspel.

Jag är på plats 29 just nu och ska nämna de från plats 29 till 20.

Men först lite ändringar.


Jag har satt två nya spel på listan, det vill säga på plats 80 och plats 69.

Därmed är Super Smash Bros Brawl och Wii Fit utpetade ur listan.


80. Rune Factory: Froniter (Wii)


Ett charmigt spel, i stil med Harvest Moon, men med mera rollspelsinslag.

Utsökt grafik och en härlig, varm stämning. Musiken är underbar. Jakten på kärleken i detta spel är en stark utmaning. Jag älskar animescenerna.


69. Castlevania: Rondo Of Blood (Turbografx)


Det saknade spelet i Castlevania-serien har jag äntligen fått spela, på Virtual Console.

Varför kom det inte till oss tidigare? Det är fullständigt lysande. Det är som SNES-spelet Vampire's Kiss, men mycket bättre och mer utmanande.

Av Jerry Olsson - 16 maj 2010 08:46

 

Carrie och pappa (jag)


Efter en hektisk och stenhård arbetsdag, så åkte vi på svärfars släktträff.

Det var faktiskt rätt trevligt. Solen sken så gôtt, med tanke på att det spöregnade under arbetet så var det en frisk fläkt.

Det var lugnt och riktigt trevligt.

Jag kände nästan ingen som var där, förutom de man umgås med.

Carrie var populärast, naturligtvis.   


Om min familj skulle ordna en släktträff någon gång, så får vi hyra in Globen, eftersom min släkt är fruktansvärt gigantisk.


Vackert ute igår eftermiddag och solen sken varmt.

Nu - ösregnar det. Helvete.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards