Alla inlägg under maj 2010

Av Jerry Olsson - 15 maj 2010 20:32

Omröstning nummer två av de två filmer jag ska recensera är klar.

Det blev en delad seger av James Camerons två största filmsuccéer:

Titanic och Avatar.

Länge såg det ut som att Avatar skulle få en jordskredsseger, men det stora fartyget från 1912 kom stormseglandes.

Dags för recensionerna.


Titanic

 

En av historiens största filmer. Kärlekssagan om överklasskvinnan Rose och fattiglappen Jack glänser än idag. En stark romans mellan dessa två uppstår, dock kommer en skrämmande, historisk händelse att hända. Fartyget Titanic sjunker.

Det är en underbar film. Kate Winslet övertyger som Rose. Jag personligen tycker att hon skulle fått en Oscar för den rollen.

Däremot tycker jag inte att Leonardo DiCaprio passar som Jack. Han är lite för ung för rollen. Men hade filmen filmats lite senare, då kunde han passat in bättre.

Camerons regi och historieberättande är magnifik. Han har gjort stora filmer förut, men med Titanic så blev han en av de stora. Och filmen är minst 12 år gammal. Det här är en film som bara måste ses, den har stort sett allt. Det är lite ovanliga ord från mig, eftersom kärleksfilmer egentligen inte är min genre. Tre timmar med kärlek och spänning väntar.

Betyg:         


Avatar

James Cameron har varit borta länge från regissörstolen. I över tio år.

Men då plötsligt, utan förvarning, kommer han med en milstolpe i filmhistorien.

Igen.

Sagan om den rullstolsbundne soldaten Jake Sully, som i sin tur vars själ hamnar i en avatar, det vill säga en hybrid av rasen Na'vi som bor å planeten Pandora - liknar ingenting annat jag sett.

Här sätter Cameron full gas av effekter i en vacker fantasivärld som skulle komma från himmelriket.

Action? Jajamänsan.

Kärlek? You got it!

Spänning? Oh yes.

Man skulle kunna kalla Avatar för en rymd-Titanic, fast med mera action.

Storyn är kanske det svagaste kortet i filmen, möjligtvis lite klichéartat, men den är ändå väl berättad. Fantastiska roller av till exempel Sigorney Weaver.

Tre timmars filmhistoria väntar. Det här är också en film man bara måste se!

Betyg:           


Det blev en lyckad röstning av er. Tackar!

En ny omröstning skapas strax.

Av Jerry Olsson - 14 maj 2010 21:39

Jag blev väldigt imponerad av Top Cats ikväll i Talang.

En bra cover på Elvis Presleys klassiska Don't Be Cruel.

Men de hade tuff konkurrens.

Jag förstod att den 14-åriga tjejen Jill skulle få massor av röster, och hon var tillsammans med Top Cats och den dansande gänget Twisted Feet bäst ikväll.

Synd att rockabillygänget inte kom till final, men de kommer att bli större, det tror jag. De är trevliga killar.


På tal om röster, så är troligtvis min omröstning ganska så avgjord - det vill säga en vinnare. Avatar får massor av röster, och det är inte så konstigt. Men det är jämnt mellan några andra filmer. Hoppas på mer röster så en tvåa kan utses, annars får jag välja en av dom som fått lika röster.

Allmänt · Musik · Tv
Av Jerry Olsson - 13 maj 2010 19:53

Det var annorlunda att äta lasagne med skivad zuccini istället för pastaplattor.

Men det var ärligt talat gott.


Det är alltid roligt att pröva något nytt, eller hur?

Av Jerry Olsson - 13 maj 2010 13:04

Detta är inte vad jag hade tänkt mig min lediga dag.

Regn.

Skit.


Nåväl, är man ledig så är man.


Måste ut med hunden, så han får göra ifrån sig.


Nu har min omröstning fått mer röster, vad skoj.

Ser fram emot slutresultatet.

Av Jerry Olsson - 12 maj 2010 19:38

Det har varit ett hektiskt arbetspass på Järnboa idag.

Mina fötter värker av det där hårda betonggôlvet.


Det har inte varit så aktivt i min filmomröstning nummer två.

Två röster bara.

Visserligen så är det två olika filmer, som tur är.

Men fler röster har inte skadat.   


Nu är jag ledig en dag.

Skönt. Då kan jag spendera min tid med min underbara familj.   


Nu har jag kommit halvvägs igenom sommaren i Rune Factory: Frontier.

Det börjar att komma lite smileys och hjärtan på invånarna i byn Trampoli.

Och så har jag förstorat upp huset.

Nu har även min sambo Malin börjat spela spelet.   

Av Jerry Olsson - 10 maj 2010 20:13

Vädret den närmaste tiden har varit underligt.

Eller sludigt, som vi Norra Värmland säger.


Jag har hört talas om aprilväder, men nu är det ju trots allt maj.

Iskalla vindar blåser överallt, och regnet vräker ned. Jag tyckte jag såg lite snöflingor bland de blöta dropparna.


Det kan väl för tusan inte bero på vulkanaskan från Island?

Nej det tror jag inte.


Jag får hoppas på finare väder snart, särskilt när jag har semester om en dryg månad. Jag ger mig fan på att jag får det där jävla regnovädret när jag har semester, och sprängvarmt när jag arbetar igen.

Det brukar aldrig slå fel.

Något annat som är jobbigt att veta är att jag arbetar när min dotter fyller ett år, och jag kan inte ta ledigt heller, eftersom det är när den andra gruppen i mitt arbete som ska ha semester då.


Det blir nog varmare snart, men en sak är säker -

Vädret blir aldrig sig likt.

Av Jerry Olsson - 9 maj 2010 19:55

Då var det dags för mina recensioner av den första omröstningen - som ni har valt.


Twilight: New Moon

 


Kärlekshistorien mellan människan Bella och vampyren Edward fortsätter.

Efter en händelse så beslutar sig Edward att lämna Bella, som i sin tur blir oehört ledsen och sårad. Hon blir en bra vän till den charmige indianen Jacob, som har en egen hemlighet. Dessutom lurar en mörk fara...

Uppföljaren till succén Twilight är mörkare och mer sorglig än sin föregångare.

Helt klart.

Ibland kändes det som att det blev väldigt segt i historien, det liksom stannar upp. Men den kändes samtidigt inte direkt tråkig heller, för det är en bra film i sig. Även om New Moon är lite lång.

Fröken Stewart gör fortfarande en bra roll som Bella.

Jag gillar filmens foto, den ger en stark, mörk och sorglig närvaro.

Kärleken mellan vampyr och människa är fortfarande stark.

Och slutet? Det fick mig att säga inombords - när kommer Twilight: Eclipse?

Betyg:       


Det Levande Slottet

 

En vacker och charmig tecknad film (anime) av Hayao Miyazaki.

Sofie, en ung kvinna som arbetar i en hattaffär får sig en otrevlig överraskning. Hon blir förvandlad till en gammal gumma i 90-årsåldern av en egoistisk häxa, eftersom att Sofie har träffat en mystisk, ung och charmig trollkarl som heter Hauru. Sofie beslutar sig att söka upp Hauru, som bor i ett slott som går.

Ett äventyr utan dess like väntar henne, bland krig, magi och underliga eldar. Allt för att göra henne ung igen. Och för kärleken.

Det Levande Slottet är en av de vackraste filmer jag någonsin sett. Miyazaki vet hur man charmar sin publik. Det är så färgglatt, och mycket fantasirikt.

En liten eldlåga som heter Calcifer, hur kan man inte älska en såpass härlig karaktär?

Filmen är dessutom väldigt rolig och spännande. Och kärleksfull.

Jag har sett filmen några gånger, och jag blir aldrig trött på den.

Jag älskar Det Levande Slottet. Det är en av mina favoritfilmer.

Den är helt klart sevärd!

Betyg:           


Jag är glad att det blev dessa två filmer, eftersom det blev ett vackert tema:

Kärlek.


Jag ser fram emot nästa gång.

Av Jerry Olsson - 9 maj 2010 19:25

VInnarna i min första omröstning av filmrecensioner är:


På första plats - helt överlägset av er röstare:

Twilight: New Moon


Men sen blev det jämnt. Men till slut kom det en film som blev tvåa.

Det Levande Slottet


Jag har skapat en ny omröstning - några titlar har varit med tidigare, medans några är nya.

Men jag tar inte med filmer jag redan har recenserat.


Recensioner på New Moon och Det Levande Slottet kommer snart.

Det är ett löfte.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards