Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Jerry Olsson - 6 juni 2010 20:13

Då var det dags för recensioner av veckans vinnare i min filmomröstning:

Stand By Me och Changeling.


Stand By Me


Ett tidigt bevis på att Stephen King-böcker kan bli bra dramafilmer.

Fyra unga pojkar tar en tripp, för att upptäcka en död kropp. Under resans gång händer det mycket saker.

Den här filmen är otroligt charmig och nostalgiframkallande. Den vänskap pojkarna har påminner väldigt mycket om gänget i Goonies, men med mer allvar och mogenhet.

River Phoenix och Corey Feldman gör mycket bra roller, och lägg gärna märke till Kiefer Sutterland som ung.

En film med spänning, nostalgi och hedersam kamratskap.

Det är bara en del av filmens storhet, och ett tecken på hur bra Stephen Kings böcker kan vara som film.

Se den.

Betyg:         


Changeling


1928, Los Angeles. En mamma, Christina Collins - spelad av en fantastisk Angelina Jolie - kommer hem från sitt arbete och upptäcker att hennes son är borta. Det är början av ett hopkok av polisfiffel, lögner, svek - och något mycket värre.

Men Christine Collins kärlek för sin son är drivmedlet att aldrig ge upp.


Clint Eastwood vet hur man gör film. Han har fångat 1920-talets utseende, man känner till gränsen dess doft. Fotot är magnifikt.

Men det är två saker som är starkare.


Filmen är otroligt gripande, den väcker så starka känslor. Jag är pappa, och då tar man till känslorna ännu mer. Man känner Christines förlust och hennes glöd för att se hennes barn igen. Jag såg filmen innan vår dotter var född, men redan då var jag såpass berörd.


Skådespeleriet - det är i högsta klass, alla gör en bra roll i filmen.

Angelina Jolie gör en fantastisk roll, till och med sin allra bästa roll.

John Malkovich är bra som mannen som vill hjälpa Christine med kampen mot polisen.


Changeling är en film man måste se. Det är en film som visar hurpass stark och fantastisk ett band mellan en mamma och hennes barn är.

Klart 2008s bästa film. Och en av Clint Eastwoods bästa.

Betyg:           

Av Jerry Olsson - 6 juni 2010 08:22

Idag är det 6 juni, alltså Sveriges nationaldag.

Vi får se om det blir något firande idag. Fast i Torsby tror jag inte det blir så mycket firande, eftersom många ligger hemma och är rätt så bakfulla idag.

Det var ju trots allt Torsby American Car Show igår.

Det blir väl inget särskilt för oss heller, för det är ju söndag.

Trevlig nationaldag folket.


Changeling och Stand By Me tog en delad seger i omröstningen. Får bli recensioner senare idag.

En ny omröstning är nu skapad.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards