Direktlänk till inlägg 13 juni 2010

Recension av Rune Factory: Frontier

Av Jerry Olsson - 13 juni 2010 17:09

 


Rune Factory: Frontier är skapat av folket bakom bondsimulatorn Harvest Moon. (nej nu menar jag inte det där irriterande Farmville)


Det här spelet handlar om ung man som heter Raguna - som fått minnesförlust.

Han hamnar i den trevliga, dock mystiska byn Trampoli. Här bor det trevliga människor och en del alver med olika personligheter.

Under spelets gång ska Laguna tjäna pengar, bli erfaren med vapen, magier, och farmande.

Men det är inte allt.

Han ska även förtjäna vänskap med varje invånare i Trampoli. Speciellt de tolv hjältinnorna, varav en du ska förtjäna hennes kärlek. Och alla tolv är så olika. Ta Cinnamon till exempel. Hon är tystlåten, men klok. Hon är intresserad av fiske och kan använda magi. Men tjejen verkar inte särskilt förtjust i gurka.

Cinnamon, den tystlåtne men den kloka tjejen i spelet.


Rune Factory: Frontier är ett mysigt spel, precis som Harvest Moon. Likheterna är rätt stora:

Du kan sköta gården och ta hand om djur - fast i det här spelet så är de monster. Du ska tämja dom först.

Att vara vän med invånare och flirta med flickor är också från bondspelet.

Fiske och festivaler är också från Harvest Moon.


Men det finns saker som skiljer spelen väldigt åt.

Du kan som i Harvest Moon köpa verktyg, men du kan dessutom smida dina egna. Kläder, smycken och vapen också.

Den största skillnaden är rollspelsinslagen. Du kan få erfarenhetspoäng när du använder dina verktyg, vapen och när du slåss mot monster. I Harvest Moon slogs man aldrig.

Laguna med en Grass Runey på våren.


Grafiken är varm och härligt mysig. Man blir avslappnad när man spelar spelet. Kontrollen är fakiskt rätt enkel, mycket enklare än Harvest Moon: Magical Melody till Wii.

Jag älskar spelets musik. Det är som man sätter på en CD-skiva med avslappnad musik. Särskilt vårens tema är underbar.

Man planterar frön och blommor på de fyra årstiderna, ja till och med vintern. Fast då måste man gå in i ett av de fyra ruinerna. Annars kan man plantera på sin egen gård, fast på rätt tid och man ska ha rätt frön.


Spelets fördelar och nackdelar: Utdelas i + och -.


+ Smidig kontroll. Praktiskt när man ser var man ska vattna, hugga yxa eller slå i sten.

- Yxan och hammaren slukar energi. Uppgradera dom snabbt.

+ Du kan tjäna pengar lätt på ogräs.

- Men ogräs, stenar, stubbar(!) och pinnar dyker upp igen på din gård. Särskilt om det kommer en storm.

- Man vet inte vad det blir för väder nästa dag, som i Harvest Moon. Men du kan påverka den tack vare en Rune Wonder( en sorts önskan)

+ Stämningen är underbar. De mangabaserade filmerna som dyker upp är intressanta.

+ Man slösar inte på vatten om man skulle råka missa.

- Gräset i Harvest Moon behövde man inte vattna. Men här måste man det.

+ och - En del handlingar leder till andra. Dock måste man få upp vissa för att nå andra.

- Varför kan man inte välja kön på spelaren?

- Och varför kan man inte fria med till exempel den kvinnliga smeden? Jag skulle lätt byta ut Uzuki mot henne - eftersom Uzuki ser ut och låter som ett barn.

+ Man kan plantera på vintern. Faktiskt.

Whale Island kan man plantera vad som helst, när som helst.


Rune Factory: Frontier är ett bra och tidskrävande spel. Även om det har några flisor så är det fantastiskt. De bra sakerna överväger de dåliga. Och det väger tyngre än de flesta Harvest Moon-spelen.

Jag har spelat detta många gånger, och ärligt tröttnar jag inte på det.

Rekommenderas varmt.

Betyg:         

  Mist, byns väldigt speciella, men trevliga kvinna. Turnips är hennes favoriter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jerry Olsson - 1 juni 2011 22:32

Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....

Av Jerry Olsson - 30 maj 2011 18:03

En ny vecka har anlänt, och EmmyZ har lagt utt ett speltriss igen. Den här veckan så är det ämnet tillsammans som gäller. För henne är det alldeles extra speciellt, eftersom hon ska gifta sig i helgen. Jag är mycket glad för hennes skull och ho...

Av Jerry Olsson - 28 maj 2011 21:42


  Nu har jag tecknat igen - det flyter på fast teckningsprojektet är avslutad. Nu är det bilder på eget initiativ som gäller. Denna gång är det prästen med smak för pumphagelgevär från kultfilmen Machete som blivit avmålad. Jag tyckte origin...

Av Jerry Olsson - 27 maj 2011 21:40

Det är lite western-tema denna gång när jag ska berätta om de första intrycken av två spel jag spelat på sistone till Playstation 3.   Rango     Jag vann det här spelet i en rolig gissningstävling som EmmyZ hade ganska nyligen. Dessutom fi...

Av Jerry Olsson - 25 maj 2011 19:49


  Nu är den femtonde, och sista, teckningen i mitt teckningsprojekt klart. Min väninna Emma önskade sig en teckning på sin dotter Mathilda, men jag tog denna utmaning lite längre och tecknade av båda två. Jag hoppas att Emma tycker om den hä...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards