Alla inlägg under juni 2010

Av Jerry Olsson - 13 juni 2010 16:54

Det är svårt att upptäcka en riktig bra parodi på någonting.

Men här är en klockren parodi på den klassiska tvserien Batman med Adam West.

Bat Baby!

Av Jerry Olsson - 13 juni 2010 12:21

Här är veckans filmrecensioner av de två segrarna från omröstningen.


Casablanca


Det här är en av historiens största filmklassiker. Kärlekssagan mellan Rick och Ilsa, utspelad i ett café i Kairo - är kanske den mest klassiska kärleksaga som finns.

Humphrey Bogart är skräddarsydd som Rick, och vår egen Ingrid Bergman var född att göra rollen som Ilsa.

Ett par kända filmrepliker nämns här: "Here's Looking At You, Kid" och "Play It Again, Sam".

För att vara en svartvit film och rätt gammal, så är Casablanca sevärd. Här får man se ett skådespeleri som man inte kan se idag. Ingrid Bergman levererar mest.

Den där 1940-talskänslan är mycket stark.

Casablanca är helt klart sevärd, och den har åldrats med värdighet.

Betyg:         


Tim Burton's Alice I Underlandet


Det här märks att det är en Tim Burton-film.

Han tar till det som finns i den klassiska sagan, och proppar den med starka och vackra effekter.

Alice I Underlandet börjar i en typisk, stel rikemans-England. Sedan hamnar Alice i en fantasirik värld med harar som kollar tiden, rökande larver och en underlig kuf som kallas Hattmakaren - bra spelad av Johnny Depp.

Många andra av Burtons favoritskådisar är också med, som hans fru Helena Bonham Carter (Hjärter Dam) och Christopher Lee.

Anne Hathaway är bra som den vita drottningen.

Men den bästa rollen görs av Mia Wasikowska, alltså hon som spelar Alice.


Filmen är färgstark och spännande - och lite underlig (positivt), men det finns några nackdelar också. Den känns lite seg, särskilt i slutänden. Och så läggs det lite väl för mycket fokus på Hattmakaren.

Men är Johnny Depp med i en film så antar jag att man ska lägga mycket fokus på hans karaktärer. För han är en bra skådespelare, helt klart.


Alice I Underlandet är en väl gjord och fantasirik film, även om Tim Burton har gjort bättre filmer. Men se den, absolut.

Betyg:        och en halv.

Av Jerry Olsson - 12 juni 2010 21:13

Och segrarna är:

Casablanca och Tim Burtons Alice I Underlandet.

Recensioner sker imorgon.

Och en ny är på gång.

Jag tröttnar aldrig på det här.

Av Jerry Olsson - 12 juni 2010 19:02

Munspel är ett intressant instrument. Jag tänker på dels på dystra fängelsefilmer och på blues när jag hör munspel.

Kan munspel användas rätt, så blir det faktiskt vackert.

Lyssna på till exempel på låten Easy med Walter Horton. Härlig blues-gung och imponerande munspelande.

Av Jerry Olsson - 11 juni 2010 07:51

Vilken tragedi. Rock-Olga, den första kvinnliga rocknroll-artisten Sverige hade, har avlidit.

Vila i frid.

 

Av Jerry Olsson - 11 juni 2010 07:46

Det ligger inte så värst långt ifrån byn heller. Det är en bra storlek, och tomten på utsidan är jättestor. Den blir bra för att Atlas att springa runt på - och att vår dotter Carrie att leka på.

Få se om vi lyckas köpa huset.

Hoppas, hoppas.....

Av Jerry Olsson - 11 juni 2010 07:42

Super Mario Galaxy 2 har fått fantastiska recensioner.

Fem plus av fem på Aftonbladet.

10 av 10 på Loading.se/LEVEL.

10 av 10 på Gamereactor.com


I genomsnitt ligger det på typ 9.7-9.8 av 10 i betyg.

Och i dag kommer jag att få det på posten.

Jag längtar.

Av Jerry Olsson - 10 juni 2010 07:24

Nu är mattan i uppackningen lagd. Det är faktiskt en snygg matta också - Bodegan har aldrig varit finare. Ska försöka få ihop allt så att det blir ordentligt. (om jag inte blir avbruten förstås, vilket jag misstänker jag kommer att bli)

Okej, den är svart, så all damm syns mer - men det blir fanemej lättare att hålla rent än vad det där äckliga, grova stengolvet som fick att hosta och nästan kvävas av.

Det gick ju för tusan inte att hålla rent ju.

Men nu går det det.


Idag ska vi kolla på hus igen. Få se om det här huset passar oss - och att det inte stinker mögel. Ett par hus vi kollat på tidigare stank verkligen.

Jag håller tummarna. Jag vill att vår familj ska få ett lyckligt hem.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards