Alla inlägg den 6 november 2010

Av Jerry Olsson - 6 november 2010 17:55

Idag har det hänt en del.

Malin och Carrie åkte till Lisbeth och Kjell, och då tänkte jag passa på att sätta ihop DVD-skåpet och lite annat underhåll hemma.

DVD-skåpet satt som en smäck, men fan - skruvarna och plastcylindrarna som skulle vara till den översta lådan saknades.

De måste ha tappats bort i flytten. Fast jag la dom i en annan av skåpets lådor så fann jag bara en skruv och en cylinder. Ce la vie som man säger...

..men några filmer fick jag in i skåpet.


Solen sken så vackert ute idag, då passade jag på att kratta ihop lite löv.

Vi har två lövräfsor, och jag tog den "bättre" eftersom den andra var lite trasig i räfsorna.

Plast - behövs det förklaras?

Skulle börja kratta ihop en bunt och då plötsligt gick skaftet av.

Jaha tänkte jag. Då var det bara att ta den "sämre". Snacka om ren och skär ironi.

Jag tog och krattade ihop fyra stora högar längs grusvägen mot huset.

Torr löv är inget problem, men blöt löv är rätt jobbigt att kratta ihop. Särskilt när räfsan var halv.  


Sen gick jag in eftersom jag var hungrig, åt upp resten av pizzan från igår.

Passade på att spela lite Rune Factory Frontier, eftersom det var ett tag sen.

Jag tog en speldag - samlade lite guld, svamp och första gången en klump platina. Det var faktiskt kul att få en sån, kanske man kan smida lite bättre redskap i spelet.


Brorsan Larry och hans familj kom sedan på besök.

Det blev en hel del gjort hemma, eftersom medicinskåpet sattes på plats i badrummet, medicinen plockades in dit.

Bänkarna i köket rengjordes från en massa skräp - nu ser det ut som ett kök.

Tack Larry och Linda för hjälpen!


Nu blir det en lugn afton - ska bli spännande att se Malins nya hårfärg.

Av Jerry Olsson - 6 november 2010 11:07

Att skriva en sån här lista är mycket svårt - det finns så många bra filmer som förtjänar att vara med på den.

Det svåraste är att lägga dom i rätt ordning - men det har jag klarat av som tur är.

Det roligaste med en sån här lista är att den ändras ju äldre man är.


Här är motiveringen på filmen på plats 24:

"Den kanske mest legendariska äventyrsfilm som finns - inklusive piska och nazister."


På plats 24 av världens bästa filmer är:


Jakten På Den Försvunna Skatten

 


Filmerna med Indiana Jones är en underbar upplevelse - det är en ren och skär pojkdröm utan dess like.

Alla ville vara den coola arkelogen med piska.

Den första filmen är såklart bäst på alla punkter.

Indiana Jones får i uppdrag att söka efter den mytomspunna arken - men han måste hinna före nazisterna.

Det här är en riktig bergodalbana inom äventyr.

Den stora rullande stenen i början till exempel är klassisk.


Harrison Ford hade gjort det igen - förut spelade han en härlig Han Solo i Star Wars-filmerna som gjordes av George Lucas.

Här återförenas Ford och Lucas, nu med Steven Spielberg som regissör.

Man kan inte se en annan som Indiana Jones - det är en sån roll som bara kan spelas av en person, och det är Harrison Ford.

Jag vill också nämna den fantastiska musiken - vem kan glömma det klassiska Indiana Jones-spåret signerat av den legendariske dirigenten John Williams?


Alla fyra filmerna är bra, men varför är ettan bäst?

Tvåan; Indiana Jones och De Fördömdas Tempel var väldigt mörk - det var scenerna som togs bort från originalet som räddade den.

Trean; Indiana Jones Och Det Sista Korståget är nästan lika bra som ettan, men den var lite svagare.

Fyran; Indiana Jones Och Kristalldödskallens Rike hade den rätta känslan, men slutet....?


Jakten På Den Försvunna Skatten hade allt som behövdes för en perfekt äventyrsrulle. Och än i dag är det få filmer som överträffar den. Om ens någon.

Behövs det mer förklarningar på att den förtjänar en plats på världens bästa 30 filmer genom tiderna? Dessutom på plats 24?


Listan så här långt:

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


har ni frågor om något, så fråga gärna...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards