Alla inlägg den 11 november 2010

Av Jerry Olsson - 11 november 2010 22:05

Innan det blir tjugo filmer kvar, så ska jag ta upp filmen som kommer på plats 21.

Här är motiveringen:

"Den andra, svagaste, delen i en fantastisk triologi är ännu bättre förlängd."


På plats 21 av världens bästa filmer är:


Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

 


Tolkiens andra del i den legendariska Härskarringen är en mycket bra film. Peter Jackson fortsätter där Sagan Om Ringen slutade, och drar in oss tittare i människornas värld i kampen mot Uruk-Hai och Saruman.

Vi får även stifta bekantskap med enterna och deras ledare Lavskägge.

Fast Sagan Om De Två Tornen är den minst fantasirika filmen i serien, så är enterna något av de mest fantasifulla figurer som någonsin gjorts.

Vilka majestätiska varelser.


Men filmens största styrka ligger ändå hos en figur som var med i föregångaren, som dock här börjar visas på allvar.

Gollum.

Andy Serkis spelar den här figuren med full briljans. Han har gett honom liv - och en klassisk röst.

Gollum är en otäck själ, totalt förstörd av Ringens makt.

Hur kunde Oscarsjuryn inte ge honom en heders-Oscar för denna roll?


Den mäktiga fightingsscenen vid Hornborgen är hård, blöt och klart filmens actiontätaste.

Men det är inget jämfört mot när enterna stormar mot Isengård och ger Saruman en fight han inte kommer att glömma.

När floden vaskar bort det onda, och enterna håller fast med sina starka rötter - det är ett bevis på naturens styrka och skönhet.

Mäktigt.


Sagan Om De Två Tornen är bra, men klart seriens svagaste film.

Det är tur att Jackson släppte en förlängd version av filmen, för den är mycket bättre.

Mer enter, mer förklarningar och underbara, fantasirika scener.

Tack vare det, så förtjänar filmen den 21:a platsen av världens bästa filmer.

Ända sen jag såg den förlängda versionen, kan jag inte se den "korta" versionen längre....


Listan så här långt:

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


En sak till...

Nu undrar ni säkert om de andra två filmerna kommer att vara med i min lista?

Svaret är ett självklart ja.

Vilka platser får ni dock vänta och se.

Av Jerry Olsson - 11 november 2010 22:01

Vad har kommit tillbaka - djävulskt, blött och framför allt hemskt?


Snömôôôdd!

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards