Alla inlägg den 24 november 2010

Av Jerry Olsson - 24 november 2010 13:03

Den här filmen som är på plats 14 är en film som påverkat mig mer än vad jag trodde - det beror på att jag är förälder själv.


Motiveringen är följande:

"En mors starka band till sin försvunna son är oförstörbar - hennes kamp mot korrumperad rättvisa är helt otrolig."


På plats 14 av världens bästa filmer är:


Changeling

 

Clint Eastwood är numera en respekterad regissör.

Hans starka drama om en mamma som letar efter sin försvunne son är så stark.

Christine Collins måste dessutom kämpa mot korrumperad polis - som först ger henne fel pojke tillbaka. Det som gör saken värre är att de inte medger felet och slutar att leta.

Christine tänker inte ge sig utan strid, så hon tar till media för att dels leta efter sin son, och dels för att sätta dit polisen. Tyvärr så hamnar hon på psykhem i hemlighet.

Men det är inte det värsta. Det ligger något annat hemskt i bakgrunden - det som fick hennes son att försvinna...


Angelina Jolie gör sitt livs roll här, anser jag, som Christine Collins. Hennes sätt att spela en mamma som kämpar för sin son, är otroligt starkt.

Skådespeleriet för övrigt är i helt toppklass.

Kostymerna och stilen filmen har är väldigt typisk 1930-tal, mycket fint.


Clint Eastwoods Changeling utstrålar så starka känslor, man påverkas mer än vad man tror av den här filmen.

Man blir rörd, ledsen och rent sagt förbannad vissa gånger. Men man får även känslan av hopp och respekt.

Är man förälder - lägg till de känslorna gånger fyra.

Ett så starkt drama gör så att Changeling imponerat hamnar så högt upp på min lista, på plats 14.


Listan så här långt:

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards