Alla inlägg den 29 november 2010

Av Jerry Olsson - 29 november 2010 20:16

Snart kommer topp tio-delen av mina favoritfilmer, men innan dess så ska det bli dags för en färgstark och fantastisk 11:e plats.

Här är filmens motivering:

"Efter ett oplanerat frieri så lämnar man en trist vardag - och hamnar i ett färgstarkt och levande dödsrike."


På plats 11 av världens bästa filmer är:


Corpse Bride

 


Tim Burtons annorlunda bröllopsfilm påminner starkt om hans egen Nightmare Before Christmas, men den här är givetvis mycket bättre.


Den här filmen handlar om Victor van Dort som ska bli bortgift till grannens dotter - vilket han först är riktigt starkt emot. När han sedan träffar hans blivande brud Victoria så får de faktiskt känslor för varandra. Tyvärr så är Victor en klant - efter en misslyckad övning så går han ut i den mörka skogen för att tänka.

Där lyckas han sätta övningen rätt - men av misstag friar han till en död kvinna som återuppstår från de döda, och tar med sig honom till dödsriket för att bli hans blivande fru...


Jag älskar Corpse Bride för dess svarta humor, den har det som Nightmare Before Christmas saknade. Tim Burton har delat in världen i två olika delar: En grå, trist levande plats och det färgstarka, festliga dödsriket. Man får se så färgstarka figurer i dödsriket. Den här sången i filmen beskriver den väldigt bra:

Mr. Bonejangles tar ton.


Johnny Depps röst till Victor är som handen i handsken.

Men den som gör filmen så oehört levande, är ju ändå likbruden Emily - med Helena Bonham Carters röst.

Första uppfattningen man får av henne är att hon är skitläskig. Men ju längre filmen pågår så får man sympati för henne. Man tycker synd om henne för vad som hänt henne.

Hon är väldigt färgstark och karismatisk. Och det är inte alla som har en talande maggot i ena ögat, eller hur?


Corpse Bride är en gotisk, mörk och dödlig, men ändå känns filmen så levande - det är en ögonkaramell utan dess like.

Den har fångat mitt hjärta - 11:e plats är en hedersam plats för Tim Burtons mästerverk. Se den! Du kommer att bli glad.


Listan så här långt:

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


dags att pusta på topp tio...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards