Direktlänk till inlägg 29 november 2010
Snart kommer topp tio-delen av mina favoritfilmer, men innan dess så ska det bli dags för en färgstark och fantastisk 11:e plats.
Här är filmens motivering:
"Efter ett oplanerat frieri så lämnar man en trist vardag - och hamnar i ett färgstarkt och levande dödsrike."
På plats 11 av världens bästa filmer är:
Corpse Bride
Tim Burtons annorlunda bröllopsfilm påminner starkt om hans egen Nightmare Before Christmas, men den här är givetvis mycket bättre.
Den här filmen handlar om Victor van Dort som ska bli bortgift till grannens dotter - vilket han först är riktigt starkt emot. När han sedan träffar hans blivande brud Victoria så får de faktiskt känslor för varandra. Tyvärr så är Victor en klant - efter en misslyckad övning så går han ut i den mörka skogen för att tänka.
Där lyckas han sätta övningen rätt - men av misstag friar han till en död kvinna som återuppstår från de döda, och tar med sig honom till dödsriket för att bli hans blivande fru...
Jag älskar Corpse Bride för dess svarta humor, den har det som Nightmare Before Christmas saknade. Tim Burton har delat in världen i två olika delar: En grå, trist levande plats och det färgstarka, festliga dödsriket. Man får se så färgstarka figurer i dödsriket. Den här sången i filmen beskriver den väldigt bra:
Mr. Bonejangles tar ton.
Johnny Depps röst till Victor är som handen i handsken.
Men den som gör filmen så oehört levande, är ju ändå likbruden Emily - med Helena Bonham Carters röst.
Första uppfattningen man får av henne är att hon är skitläskig. Men ju längre filmen pågår så får man sympati för henne. Man tycker synd om henne för vad som hänt henne.
Hon är väldigt färgstark och karismatisk. Och det är inte alla som har en talande maggot i ena ögat, eller hur?
Corpse Bride är en gotisk, mörk och dödlig, men ändå känns filmen så levande - det är en ögonkaramell utan dess like.
Den har fångat mitt hjärta - 11:e plats är en hedersam plats för Tim Burtons mästerverk. Se den! Du kommer att bli glad.
Listan så här långt:
11. Corpse Bride
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
13. Friday The 13th
14. Changeling
15. Hajen
16. Once Upon A Time In The West
17. First Blood
18. Halloween
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
20. Det Våras För Rymden
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
22. Kingpin
23. Sin City
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
25. Walk The Line
26. Cry-Baby
27. Dawn Of The Dead - Remake
28. Skönheten Och Odjuret
29. Benjamin Buttons Otroliga Liv
30. Bad Taste
dags att pusta på topp tio...
Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 | 6 | 7 |
|||
8 | 9 | 10 |
11 | 12 |
13 | 14 | |||
15 | 16 |
17 | 18 | 19 |
20 |
21 | |||
22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
|||
29 | 30 |
||||||||
|