Alla inlägg under december 2010

Av Jerry Olsson - 30 december 2010 19:58

Jag har så många favoritfilmer att det var jättesvårt med 30-topplistan.

Det finns ju så många som inte kom med, men ändå är värda att nämnas.

Jag har redan nämnt ett gäng bubblare, och innan den så kallade medaljstriden med topp 3, så ska jag nämna några bubblare till.

För de är så fantastiskt bra.

Varsågoda - här är följande bubblare denna gång, utan inbördes ordning.


Bilskolan (Moving Violations)

 

Bilskolan påminner mycket om Polisskolan, men den är lite skitigare, ungefär som Porky's. Som en sorts blandning det vill säga. Den här filmen är mycket svår att få tag på numera, trots att Oscarbelönade Jennifer Tilly är med - plus att det är samma gäng bakom Polisskolan som ligger bakom denna. Jag tror inte ens att den finns på DVD i USA.

Här är trailern:


Pulp Fiction

 

Quentin Tarantinos Guldpalmbelönade klassiker är en film jag avskydde först när jag såg den. Men det här är en film som ska ses fler gånger för att uppskatta dess värde. Den är stilbildande, snygg och "tough as nails."


The Dark Knight

 

Den bästa Batman-filmen är verkligen smart gjord. Nolan har skruvat åt det komplexa Gotham från sin föregångare och gjort staden mörkare och mer komplex. Två skådespelare gör makalösa roller förutom Christian Bale som den mörke riddaren: Aaron Eckhart som Harvey Dent - när han blir elak är han fanemej badass.

Heath Ledger äger filmen med sin tolkning av Jokern. Det är en sån här roll ingen kan spela än just honom. Galen, farlig, genial.


Kill Bill 1 och Kill Bill 2

 

 

Quentin Tarantino igen. Den här gången gjorde han två filmer som är likt yin och yang. Även om båda är våldsamma så finns det olikheter.

Kill Bill 1 är en stor hyllning till Tarantinos filminspirationer. Manga, spagettiwestern och klassiska samurajfilmer. Fast den håller sin story bjuder Quentin på en sorts lekfull filmhistoria med skarpa, våldsamma inslag.

Kill Bill 2 koncentrerar sig mer på storyn, och är en mer jordnära film vad sin fantasirika blodorgie till föregångare är. Visst hyllas det en del här med, som Johnny Cash. Uma Thurman är briljant som The Bride, och jag måste ju säga, bägge affischerna är ju grymt snygga.


Ice Age 3 - Det Våras För Dinosaurierna

 

Den första filmen är ju en sann klassiker.

Den andra filmen är en ren och skär besvikelse.

Men den här filmen, del tre, är en riktig uppsving tillbaka till det som gjorde originalet så bra.

Scrat, den ekollonsjagande råttan(?), är lika underbar som alltid.

Men den som gör filmen är faktiskt den tokiga och charmiga vesslan Buck. Han påminner dylikt om Jack Sparrow.

Ice Age 3 är roligare än de andra två filmerna på grund av den perfekta komiska tajmingen. Därför är den lika bra som del ett - som också var riktigt rolig vid sidan av dess vackra budskap. Trean borde ha varit del två.


Die Hard

 

En kär favorit bland actionfilmsälskare.

Vad som gör den här filmen bra är dess spänning, och den karismatiske John McClane. Bruce Willis gör sitt livs roll här, med en polis som olikt andra actionhjältar är en vanlig person. Ingen sån där muskelberg med maskingevär stora som telefonstolpar, utan en polis med en mun full med svordomar och jävelskap. Yippie-Kay-Yay motherf****r!


Med dessa klassiker nämnda, men ej glömda, så återstår det bara de tre bästa filmerna av de 30.

Av Jerry Olsson - 30 december 2010 14:27

Idag har vi varit en sväng till svärmor som fyller år.

Hon tyckte jättemycket om kortet på Carrie - hennes första skolfoto.   

Katten Lucifer var inne i huset, eftersom han inte ville gärna vara ute.

 

Storen kisskiss! Nu har Lucifer fått en tjock och go vinterpäls.


När vi kom hem så fick jag lägga Carrie en stund eftersom hon var trött, och Malin skulle jobba. Malin återkommer hem efter nio i kväll.

Katten Katana busar som vanligt.

 

Liten kisskiss. Katana verkar gilla Carries sackosäck.


Vi passade på att ta med oss hem kalkonen Kjell tog med sig från Norge - där är kalkon billigare.

Det är riktigt härligt med kalkon vid nyår - det har blivit en sorts tradition hemma. Passar dessutom bra på Malins födelsedag som är imorgon. Hon får en present imorgon, hennes andra kommer senare. Vad det är tänker jag inte tala om eftersom hon läser den här bloggen.   

Får tillaga kalkonen imorgon eftersom den fortfarande är fryst.

 

Stor fem kilos kalkon från Norge! Gud så gott!


Lyssnar lite på Spotify och upptäckte en kär favorit med Keith Urban - ja Nicole Kidmans make; But For The Grace Of God. Fruktansvärt fin sång.

En annan härlig klassiker är Rolling Stones bluesdänga Stoned.

Av Jerry Olsson - 29 december 2010 20:11

Jag skrev igår om Return Of The Jedi, som är för mig den fjärde bästa filmen genom tiderna.


Jag upptäckte en rolig trailer till spelet Star Wars: Force Unleashed II, gjorda av Robot Chicken.

Nu fick spelet visserligen dåliga recensioner, men det hindrar inte att klippet är roligt som tusan.

Här är klippet:

Av Jerry Olsson - 28 december 2010 20:47

Nu har turen kommit till filmen som precis hamnat utanför prispallen.

Men den här filmen ska inte lida för det, för den har alltid en särskild plats i mitt hjärta.

Filmens motivering:

"Avslutande episk final i en ökänd filmsaga."


På plats 4 av världens bästa filmer är:


Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

 


Den sista delen av den episka Star Wars-sagan har varit en favoritfilm för mig länge.

Många av seriens mest spännande scener finns här.

Striden mot Rancor. Princessan Leias kamp mot den äckliga Jabba The Hutt. Min personliga favoritscener i Star Wars historia; slaget om Endor, både på månen och i rymden. Vilka härliga strider.

  Leia i sin omtalade bikini framför Jabba The Hutt, C3PO och Bib Fortuna.


Men här finns det känslosamma scener, som när Luke berättar för Leia att de är syskon, Yodas bortgång eller den här scenen:

Den här scenen - där kejsaren Palpatine tänker avrätta Luke Skywalker är för mig mest känslosamma scenen i filmväg. Jag blev väldigt känslosam förr när jag såg den, men nu föll tårarna ned. Är det min faderskänsla som spelar in här? Eller har jag blivit tokig?

Just det ögonblicket, där Darth Vader ser sin son bli hårt plågad av kejsarens blixtar känner man Vaders goda sida - han vill inte se sin son dö. Så han slänger ned sin kejsare ned i Dödstjärnans inre.

Det är starkt, och otroligt känslosamt. Den som inte berörs har inget hjärta.

Den scenen är den som fyller ut hela Return Of The Jedi.


Return Of The Jedi har den där lekfullheten som A New Hope hade, men dessutom The Empire Strikes Backs allvar.

Musiken av John Williams är lika underbar som alltid. Klassiskt!


Jag har alltid tyckt att Return Of The Jedi är den bästa delen i serien, och det är den fortfarande. Inte ens den nya triologin slår den. Den är nästan på medaljplats - men det är tre andra filmer som ligger före....tre andra som är bättre.


Listan så här långt:

4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

5. Halloween II

6. Sagan Om Ringen - Extended Version

7. Det Levande Slottet

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad & The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell


...snart är det dags för medaljutdelning. Tre filmer kvar.

Av Jerry Olsson - 28 december 2010 20:08

Det har varit en jättefin jul i år.


Julaftonen firade jag, Malin och Carrie hemma. Visserligen jobbade Malin på julafton en stund, men det gick ganska fort.


Carrie fick fina julklappar. Hon fick en mysig sackosäck.

 

Här sitter jag och myser....


Hon fick kläder, Duplo och byggklossar som hon älskar. Hon fick dessutom en stor Timmy Lamm-docka.

  Bääää!


Hon hade en mysig julafton.

Malin fick en söt kaffekopp av sina föräldrar och av mig och Carrie fick Malin första säsongen av Vampire Diaries.

Själv fick jag ett målarhäfte, manga-pennor och en stor tavla av Marilyn Monroe - de var jättefina gåvar av min kära familj.   

Jag och Malin fick dessutom en slant av svärföräldrarna eftersom vi funderat på att investera i en ny dator.


Vi var hos svärföräldrarna på juldagen. Carries kusiner kom dit och de lekte så.

Carrie fick fina böcker med sagor och dikter.

Jag och Malin fick en kokbok av hennes bror Jörgen. (som var riktigt praktisk eftersom man unde skriva sina recept i olika fack - kött, fisk, kyckling osv.)

Jörgen gav oss ett nyckelskåp - det var väldigt generöst eftersom vi hade själva tänkt på att köpa ett.

 

Nu ska jag prova skor i juletid!


Vi var tvungna att åka tidigt eftersom Carrie blev plötsligt väldigt ledsen. När vi kom hem så var hon lugn.

Malins kusin Emma (tant Grön på maskeraden tidigare i år) och hennes kille Jan-Åke kom senare på kvällen. De gav oss en fin julklapp - vackra glas med Marilyn Monroe på.


Annandagen reste vi till mina föräldrar. Farsan spelade bus som vanligt, annars spelade han en masa klassisk rock och Refreshments.

Carrie fick en jättesöt chihuaua (eller hur tusan det stavas) av morsan.

Jag fick ta med mig det gamla fotoalbumet med bilder på mig när jag var liten.

När jag kollade på bilderna så väcktes det ett par minnen eller två till liv. Jag var väldigt smal i tonåren och när jag var tjugo.


På kvällen kom Verah på besök med fina gåvor. Carrie fick ett eget teckningshäfte och kritor.

Jag och Malin fick en söt nallebjörn och godis i motiv av Starman från Super Mario Bros.

Härligt!

Verah och hennes kille Benny kom igår och spelade lite Donkey Kong Returns, och det var ett trevligt besök.


Djuren mådde gott under jul. Atlas är lika knasig som vanligt, och Katana är bara - katt. Busig katt.

  Atlas


  Katana myser bredvid Jötul-kaminen.


  Nu tänker jag slita upp en massa julklappar....


 

...fast jag kan ju alltid dansa Tip-Topdansen med Musse Pigg!


God fortsättning till er alla!

Av Jerry Olsson - 25 december 2010 20:49

Det julavsnitt som jag tycker bäst om är när Kalle Anka har krig mot Piff och Puff.

Det avsnittet var med i TV4 för några år sen, men om jag inte minns fel så var det med på SVTs klassiska program.

Att det klippet inte är med nu är en gåta. Den är så rolig.


På cirka 4.30 av klippet så skrattade jag så att tårarna sprutade....

Tv
Av Jerry Olsson - 24 december 2010 08:58

 


Jag vill passa på att önska er alla, mina vänner, webbkompisar och min familj en riktigt god jul!

   

Av Jerry Olsson - 22 december 2010 21:26

Vi fick tårta på jobbet idag, en jättefin röd princesstårta.

Den var otroligt god!

Sen kom det en stor burk med godis från en av våra leverantörer.


Tyvärr tror jag det blev för mycket av det goda.

För nu känns det som man har svept i sig en massa cigarettrök i strupen och magen.

Fy.


Eller så kan det bero på kaffet jag drack nyss hemma.

Bara det inte är magsjukan.


Så typiskt isåfall när julen närmar sig...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards