Alla inlägg den 6 december 2010

Av Jerry Olsson - 6 december 2010 19:23

Filmen på tionde plats av världens bästa 30 filmer är hyllad av både kritiker och tittare.

Det är inte så konstigt.


Här är motiveringen på denna klassiker:

"Blanda ihop Odyssén tillsammans med den amerikanska södern och bluegrass, så får man till en skattjaktfilm med fantastiskt soundtrack."


På plats 10 av världens bästa filmer är:


O Brother, Where Art Thou?

 


Bröderna Coens kultförklarade version av den legendariska sagan Odyssén.

Tre fångar rymmer från ett sydstatsfängelse och ska på skattjakt - i den amerikanska depressionstidens hetta.

På vägen dit stöter de på underliga saker och faror - dessutom blir de oplanerat hjältar.


Det här är en riktig fullträff från Coens sida, inte minst efter den överskattade Fargo, som jag tyckte var seg.

Man kan inte tro att den baseras på den grekiska sagan, men det finns saker som bevisar det; till exempel sirener och en cyklop. (fast inte som i sagan förstås)

Filmen har ett så utsökt foto, hela filmen är som att titta på ett levande sepia-fotografi.

O Brother, Where Art Thou? har fantastiska skådespelare. Holly Hunter och John Goodman syns som biroller.

Tim Blake Nelson och John Turturro är de två hantlangarna Delmar och Pete. Härliga filurer.

George Clooney briljerar som ledaren Everett. Den här skådespelaren är en omtyckt skådespelare, framför allt av kvinnorna. Men han vågar ta på sig annorlunda roller, precis som Brad Pitt gör. Rollen som Everett (som är besatt av hårnät och hårkrämen Damper Dan) är hans allra bästa.


Det jag älskar mest med filmen, förutom dess manus och stil, är soundtracket.

Det är som att bluegrass och gospel har fått sig en sorts återuppståndelse.

Det är bedårande. Inte konstigt att det var en storsäljare i USA.

Det här klippet, där fångarna tillsammans med en svart gitarrspelare ska spela in ett ljudspår är en riktig höjdare;

Härligt!


O Brother, Where Art Thou? är en sån här film som är perfekt gjord, och med tajming. Den känns aldrig tråkig. Jag blir varm av den.

Plats 10, bra jobbat bröderna Coen!


Listan så här långt:

10. O Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards