Direktlänk till inlägg 13 december 2010

Världens bästa 30 filmer genom tiderna: Plats 8.

Av Jerry Olsson - 13 december 2010 20:34

Listan, den bara minskar och minskar med filmer som är kvar.

Den fylls sakta och säkert, och nu är det dags för filmen på plats 8.

Det här är en film som uppskattas av många.

Här är filmens motivering:

"En ännu bättre uppföljare av den gamla, klassiska filmtriologin med mörker och allvar bland det fantastiska."


På plats 8 av världens bästa filmer är:


Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

 

Håll med att den här postern visar att filmsagan blir mer och mer allvarlig och mörkare.


George Lucas filmsaga fortsätter på isbelagda Hoth, där rebellerna gömmer sig från Imperiet. Redan efter den klassiska filmtexten, visar sig att The Empire Strikes Back att "nu jävlar menar vi allvar".

AT-AT-walkersHoth


Bildspråket är inte lika lekfullt som i A New Hope, visst är det fantasifullt, men mera moget för att säga.

Man får se många spännande platser, som isplaneten Hoth, den träsklika Dagobah och Molnstaden.

Alla ställen är vackra, men de utgör dödliga hot - det visar hur allvarlig och mörk den här filmen är.


Filmens soundtrack är minst lika klassisk här som i föregångaren.

Lyssna gärna på det här klippet (från cirka 4.00 och framåt) från slaget vid Hoth och AT-AT-walkers (kalvar som vi kallade dom när vi var små)

John Williams vet hur man kan skapa pampig slagsmusik.


Det växer olika sorts relationer i The Empire Strikes Back.

Känslor mellan Han Solo och princessan Leia börjar blomma fram.

Det får mig att tänka på scenen när Han Solo sänks ned i karbonit på Molnstaden.

Chewbaccas sorgsna vrål får en att bli lite tårögd. Ärligt.


Luke Skywalker vill lära sig mer om Kraften och söker efter Jedimästaren Yoda.

(Yoda är morsans personliga favoritfigur i Star Wars)

Här får Luke lära sig det den hårda vägen. När jag var yngre tyckte jag att det var sega scener som sänkte filmen, men nu tycker jag att de är oehört viktiga.

Frank Oz är lysande som Yodas röst. Den här figuren borde fått en Oscar för sitt intryck.

 

Yoda.


Darth Vader är ännu ondare i den här filmen och har ett mål - att söka upp Luke Skywalker och tänker ta till vilka medel som helst för att få tag på honom.

Deras ljussabelstrid på Molnstaden är mycket dynamisk och kraftig. Dess slut är viktig för hela filmserien.


När jag var liten, tyckte jag att det här var den sämsta filmen i serien för att den var så seg.

Men nu tycker jag faktiskt annorlunda.

Den har ett starkt djup för att vara en science fiction-film.

Att den är bättre än A New Hope visar att det här är en film som åldras med heder och ära. 30 år gammal.

Irvin Kershner regisserade mycket väl - må han väl vila i frid eftersom han dog nyligen.

Kraftens mörka sida hindrar inte att The Empire Strikes Back hamnar på plats 8 av världens 30 bästa filmer.


Listan så här långt:

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad And The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jerry Olsson - 1 juni 2011 22:32

Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....

Av Jerry Olsson - 30 maj 2011 18:03

En ny vecka har anlänt, och EmmyZ har lagt utt ett speltriss igen. Den här veckan så är det ämnet tillsammans som gäller. För henne är det alldeles extra speciellt, eftersom hon ska gifta sig i helgen. Jag är mycket glad för hennes skull och ho...

Av Jerry Olsson - 28 maj 2011 21:42


  Nu har jag tecknat igen - det flyter på fast teckningsprojektet är avslutad. Nu är det bilder på eget initiativ som gäller. Denna gång är det prästen med smak för pumphagelgevär från kultfilmen Machete som blivit avmålad. Jag tyckte origin...

Av Jerry Olsson - 27 maj 2011 21:40

Det är lite western-tema denna gång när jag ska berätta om de första intrycken av två spel jag spelat på sistone till Playstation 3.   Rango     Jag vann det här spelet i en rolig gissningstävling som EmmyZ hade ganska nyligen. Dessutom fi...

Av Jerry Olsson - 25 maj 2011 19:49


  Nu är den femtonde, och sista, teckningen i mitt teckningsprojekt klart. Min väninna Emma önskade sig en teckning på sin dotter Mathilda, men jag tog denna utmaning lite längre och tecknade av båda två. Jag hoppas att Emma tycker om den hä...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards