Alla inlägg den 15 december 2010

Av Jerry Olsson - 15 december 2010 20:04

Nästa film som ska placeras på listan, den på plats 7 - är en färgstark och fantasirik film.

Här är filmens motivering:

"En mycket fantastisk japansk animerad film om en ung kvinna som ska kämpa sig från sin förbannelse - att försöka bli yngre än den drygt 80-åriga kropp hon fått."


På plats 7 av världens bästa filmer är:


Det Levande Slottet

 


Filmen handlar om den unga kvinnan Sofie som blir förvandlad till en riktig gammal gumma av en underlig häxa - bara för att Sofie fått hjälp av den mystiske trollkarlen Hauru.

Sofie måste finna ett sätt att bryta den konstiga ålderdomsförbannelsen, och kommer att upptäcka spännande saker på sin resa.


Hayao Miyazaki har gjort en fantastisk vacker och intressant film.

Jag skulle vilja dra likheter mellan Benjamin Buttons Otroliga Liv och hans egen Spirited Away - som också är en bra film.


Det Levande Slottet är en färgstark och nogrannt tecknad film. Jag tycker det här är vackrare än de flesta Disney-filmer. Jag kanske ska säga att den är vackrare än alla Disney-filmer...

Miyazaki har fångat upp så fina miljöer, bland annat det vackra landskapet som Haurus konstiga slott går på.

 

Det Levande Slottet är en sån film man mår bra att se på. Den är väldigt underlig och speciell, men den är aldrig tråkig. Den har charm, klass och humor.

Jag tycker det är riktigt roligt när Sofie städar i den skitiga röra Hauru har i sitt slott.

En annan som höjer upp stämningen är Haurus närmaste vän, elddemonen Calcifer. Han vill inget annat än att bli fri, och har en vass tunga. Men samtidigt är han faktiskt söt. Hur kan någon motstå denna figur av eld?

 

Sofie (här är hon yngre) och elddemonen Calcifer.


Andra figurer som dyker upp är Mark, en ung pojke som också bor i slottet - han är duktig på att klä ut sig. Och herr Kålrot, en sorts fågelskrämma som följer och hjälper Sofie vart hon än går.

Charmiga karaktärer.

Hauru är en speciell trollkarl. Han vill få stopp på kriget som härjar löst i riket, men han själv har något att dölja.

Sofie är en modig och klok ung kvinna - eller var hon gammal? Se filmen så förstår ni.

Hennes mod är mycket lik Belle från Skönheten Och Odjuret.

Relationen till Hauru är en nyckelroll i hela filmen.

  Sofie (här gammal), Hauru och Calcifer.


Filmens styrka ligger i att den känns så fräsch och så vacker att se på. Det är ett levande konstverk. Jag har inte sett något liknande.

Miyazaki har gjort många bra filmer. Det här är hans bästa.

Den är så bra att den kastat sig högt upp på min topp-lista. Sjunde plats är starkt.


Listan så här långt:

7. Det Levande Slottet

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad And The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards