Direktlänk till inlägg 20 december 2010
Då var det blivit dags för filmen som placerat sig på plats 5, och motiveringen lyder:
"En ännu mörkare och och framför allt blodigare uppföljare natten han kom hem".
På plats 5 av världens bästa filmer är:
Halloween II
Den här filmen fortsätter bokstavligt talat där originalet slutade.
Michael Myers flyr undan polisen och sin gamla läkare - som skjutit honom sex gånger.
Samtidigt hamnar Laurie Strode på sjukhuset, men snart kommer skräcken dit....
Jag såg Halloween II innan originalet, tror det var storebror Ray som fick tag på den här filmen.
Vad som gör filmen såpass läskig är de mörka sjukhusmiljöerna.
Jag är ingen vän till sjukhus, och den här filmens mörka och framför allt våldsamma stil gör inte saken bättre.
Men det är samtidigt bra för den här filmen är riktigt läskig och spännande.
Flera skådespelare är tillbaka från Halloween, som Donald Pleasance, Jamie Lee Curtis och Charles Cyphers (jävligt bra som sheriffen.)
Dessutom återkommer hon som spelade Lauries bästa väninna, Annie - fast då som lik.
Lite kuriosa; Ana Alicia, ni vet hon som spelade den elaka Melissa från Falcon Crest är också med.
Jamie Lee Curtis flyr undan Michael Myers.
I den här filmen får man reda på varför Michael Myers - här elakare och våldsammare - förföljer Laurie. Hon är hans andra syster.
Det märks direkt när Halloween II's intromusik startar, att den här filmen kommer att bli mycket mörkare och elakare än originalet.
John Carpenter regisserade inte, utan det gjorde Rick Rosenthal.
Däremot stod Carpenter som producent, vilket märks - för den här filmen har originalets filmstil.
Jag älskar filmens intromusik mer än det klassiska originalet.
Temat är mer uppspeedat, har mer synth och låter mer ondskefullt.
Dödskallen i slutet när pumpan spricker upp är pricket över iet.
"You Don't Know What Death Is." Klockren kommentar av Donald Pleasance.
Halloween II blev seriens absoluta högpunkt, och tyvärr blev serien aldrig bra igen.
Det är tragiskt. Till och med Halloween: Resurriction som var regisserad av just Rosenthal höll inte måttet...
Men två riktigt bra skräckfilmer av Carpenter är inte fy skam.
Den andra filmen på femte plats av världens bästa filmer är en bedrift.
Listan så här långt:
5. Halloween II
6. Sagan Om Ringen - Extended Version
8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
9. The Good, The Bad & The Ugly
10. Oh Brother, Where Art Thou?
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
16. Once Upon A Time In The West
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
29. Benjamin Buttons Otroliga Liv
Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV
Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell
Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 |
|||||
6 | 7 |
8 | 9 |
10 |
11 | 12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 | 19 | |||
20 | 21 |
22 | 23 |
24 | 25 | 26 |
|||
27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
|||||
|