Direktlänk till inlägg 28 december 2010
Nu har turen kommit till filmen som precis hamnat utanför prispallen.
Men den här filmen ska inte lida för det, för den har alltid en särskild plats i mitt hjärta.
Filmens motivering:
"Avslutande episk final i en ökänd filmsaga."
På plats 4 av världens bästa filmer är:
Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi
Den sista delen av den episka Star Wars-sagan har varit en favoritfilm för mig länge.
Många av seriens mest spännande scener finns här.
Striden mot Rancor. Princessan Leias kamp mot den äckliga Jabba The Hutt. Min personliga favoritscener i Star Wars historia; slaget om Endor, både på månen och i rymden. Vilka härliga strider.
Leia i sin omtalade bikini framför Jabba The Hutt, C3PO och Bib Fortuna.
Men här finns det känslosamma scener, som när Luke berättar för Leia att de är syskon, Yodas bortgång eller den här scenen:
Den här scenen - där kejsaren Palpatine tänker avrätta Luke Skywalker är för mig mest känslosamma scenen i filmväg. Jag blev väldigt känslosam förr när jag såg den, men nu föll tårarna ned. Är det min faderskänsla som spelar in här? Eller har jag blivit tokig?
Just det ögonblicket, där Darth Vader ser sin son bli hårt plågad av kejsarens blixtar känner man Vaders goda sida - han vill inte se sin son dö. Så han slänger ned sin kejsare ned i Dödstjärnans inre.
Det är starkt, och otroligt känslosamt. Den som inte berörs har inget hjärta.
Den scenen är den som fyller ut hela Return Of The Jedi.
Return Of The Jedi har den där lekfullheten som A New Hope hade, men dessutom The Empire Strikes Backs allvar.
Musiken av John Williams är lika underbar som alltid. Klassiskt!
Jag har alltid tyckt att Return Of The Jedi är den bästa delen i serien, och det är den fortfarande. Inte ens den nya triologin slår den. Den är nästan på medaljplats - men det är tre andra filmer som ligger före....tre andra som är bättre.
Listan så här långt:
4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi
6. Sagan Om Ringen - Extended Version
7. Det Levande Slottet
8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
9. The Good, The Bad & The Ugly
10. Oh Brother, Where Art Thou?
11. Corpse Bride
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
13. Friday The 13th
14. Changeling
15. Hajen
16. Once Upon A Time In The West
17. First Blood
18. Halloween
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
20. Det Våras För Rymden
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
22. Kingpin
23. Sin City
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
25. Walk The Line
26. Cry-Baby
27. Dawn Of The Dead - Remake
28. Skönheten Och Odjuret
29. Benjamin Buttons Otroliga Liv
30. Bad Taste
Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV
Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell
...snart är det dags för medaljutdelning. Tre filmer kvar.
Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 |
|||||
6 | 7 |
8 | 9 |
10 |
11 | 12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 | 19 | |||
20 | 21 |
22 | 23 |
24 | 25 | 26 |
|||
27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
|||||
|