Direktlänk till inlägg 30 december 2010
Jag har så många favoritfilmer att det var jättesvårt med 30-topplistan.
Det finns ju så många som inte kom med, men ändå är värda att nämnas.
Jag har redan nämnt ett gäng bubblare, och innan den så kallade medaljstriden med topp 3, så ska jag nämna några bubblare till.
För de är så fantastiskt bra.
Varsågoda - här är följande bubblare denna gång, utan inbördes ordning.
Bilskolan (Moving Violations)
Bilskolan påminner mycket om Polisskolan, men den är lite skitigare, ungefär som Porky's. Som en sorts blandning det vill säga. Den här filmen är mycket svår att få tag på numera, trots att Oscarbelönade Jennifer Tilly är med - plus att det är samma gäng bakom Polisskolan som ligger bakom denna. Jag tror inte ens att den finns på DVD i USA.
Här är trailern:
Pulp Fiction
Quentin Tarantinos Guldpalmbelönade klassiker är en film jag avskydde först när jag såg den. Men det här är en film som ska ses fler gånger för att uppskatta dess värde. Den är stilbildande, snygg och "tough as nails."
The Dark Knight
Den bästa Batman-filmen är verkligen smart gjord. Nolan har skruvat åt det komplexa Gotham från sin föregångare och gjort staden mörkare och mer komplex. Två skådespelare gör makalösa roller förutom Christian Bale som den mörke riddaren: Aaron Eckhart som Harvey Dent - när han blir elak är han fanemej badass.
Heath Ledger äger filmen med sin tolkning av Jokern. Det är en sån här roll ingen kan spela än just honom. Galen, farlig, genial.
Kill Bill 1 och Kill Bill 2
Quentin Tarantino igen. Den här gången gjorde han två filmer som är likt yin och yang. Även om båda är våldsamma så finns det olikheter.
Kill Bill 1 är en stor hyllning till Tarantinos filminspirationer. Manga, spagettiwestern och klassiska samurajfilmer. Fast den håller sin story bjuder Quentin på en sorts lekfull filmhistoria med skarpa, våldsamma inslag.
Kill Bill 2 koncentrerar sig mer på storyn, och är en mer jordnära film vad sin fantasirika blodorgie till föregångare är. Visst hyllas det en del här med, som Johnny Cash. Uma Thurman är briljant som The Bride, och jag måste ju säga, bägge affischerna är ju grymt snygga.
Ice Age 3 - Det Våras För Dinosaurierna
Den första filmen är ju en sann klassiker.
Den andra filmen är en ren och skär besvikelse.
Men den här filmen, del tre, är en riktig uppsving tillbaka till det som gjorde originalet så bra.
Scrat, den ekollonsjagande råttan(?), är lika underbar som alltid.
Men den som gör filmen är faktiskt den tokiga och charmiga vesslan Buck. Han påminner dylikt om Jack Sparrow.
Ice Age 3 är roligare än de andra två filmerna på grund av den perfekta komiska tajmingen. Därför är den lika bra som del ett - som också var riktigt rolig vid sidan av dess vackra budskap. Trean borde ha varit del två.
Die Hard
En kär favorit bland actionfilmsälskare.
Vad som gör den här filmen bra är dess spänning, och den karismatiske John McClane. Bruce Willis gör sitt livs roll här, med en polis som olikt andra actionhjältar är en vanlig person. Ingen sån där muskelberg med maskingevär stora som telefonstolpar, utan en polis med en mun full med svordomar och jävelskap. Yippie-Kay-Yay motherf****r!
Med dessa klassiker nämnda, men ej glömda, så återstår det bara de tre bästa filmerna av de 30.
Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 |
|||||
6 | 7 |
8 | 9 |
10 |
11 | 12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 | 19 | |||
20 | 21 |
22 | 23 |
24 | 25 | 26 |
|||
27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
|||||
|