Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Jerry Olsson - 5 januari 2011 20:09

Nu är det dags för prisutdelningen. Tre filmer återstår, och här kommer filmen som ska få bronset.

Motiveringen:
"Den kortaste boken i en stor triologi är den längsta, men mest mäktiga filmen i serien. Den är ännu mer intressant förlängd."


På plats 3 av världens bästa filmer är:


Sagan Om Konungens Återkomst - Extended Version

 

Peter Jackson hade sparat det bästa till sist. Här går det med full fart och kraft.

Första filmen handlade mest om Ringen, andra filmen handlade mest om Gollum. Den tredje filmen fokuseras det på Aragorn, mannen som ska återvända till Gondors tron.

Frodo och Sam fortsätter sin plågsamma resa genom Mordor för att förgöra Ringen, men Gollum smider vidriga planer.

Förra filmen tyckte jag synd om Gollum, men här är han vidrig.


Sagan Om Konungens Återkomst är mycket bättre förlängd, för här får man reda på vad som hände med Sauruman till exempel. Filmen är faktiskt en timme längre, alltså totalt fyra timmar. Man ska ha gott om tid för att se den.


Det finns så många mäktiga scener i den tredje filmen om Härskarringen - slaget vid Minas Tirith är överlägsen alla strider i filmserien. Allt från olifanter, farliga orcher, ledaren för Nazgulerna och de dödas armé - det är något av det mest otroliga jag sett i filmväg. Den absolut läbbigaste scenen, där Frodo stöter på Honmonstret (som är med i Sagan Om De Två Tornen - boken alltså) är skräckinjagande.

Här visar Sam kurage och jag blev imponerad av hans lojalitet och vänskap.

 

Peter Jacksons sätt att bevara Tolkiens magi och fantasi med respekt och på sitt eget sätt är något jag respekterar.

Hade han tagit med allt så hade varje film varit typ åtta timmar lång eller så. Och det går ju inte. Därför var det bra att han hade kärnpunkten kvar med en rak linje.

11 Oscar tilldelades Sagan Om Konungens Återkomst. Oj tänkte jag då. Det är väldigt imponerade.

Nu får filmen ett brons av mig. Av världens 30 bästa filmer så kommer Sagan Om Konungens Återkomst - Extended Version trea.

Grattis Jackson. Du har fyra filmer på min lista!


Listan så här långt:

3. Sagan Om Konungens Återkomst - Extended Version

4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

5. Halloween II

6. Sagan Om Ringen - Extended Version

7. Det Levande Slottet

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad & The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell

Några bubblare till: Bilskolan, Pulp Fiction, The Dark Knight, Kill Bill 1 och Kill Bill 2, Ice Age 3: Det Våras För Dinosaurierna, Die Hard

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards