Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Världens bästa 30 filmer genom tiderna: Silvret - Plats 2.

Av Jerry Olsson - 9 januari 2011 11:26

Silver är mycket vackrare än guld tycker jag, men eftersom det här är en topplista, så representerar silver andra plats.

Här är motiveringen på filmen som får denna ädla medalj:

"Den skulle avsluta en ökänd filmserie, men istället blev filmen den bästa i serien, med dess mörker och en förbannad fiende."


På plats 2 av världens bästa filmer är:


Friday The 13th IV - The Final Chapter

 


Den fjärde filmen i den långa skräckfilmsserien skulle varit den sista. Men eftersom den hade höjts till skyarna av fansen, så blev det inte så.


Filmen börjar med en tillbakablick på alla dess tre föregångare, sedan fortsätter den exakt på samma plats där den tredje filmen slutade. Jason Voorhees hade fått en yxa i skallen av Chris - och ambulansen tar med den farliga mördarens kropp till bårhuset, fast han inte är död.


Friday The 13th IV - The Final Chapter är en ganska simpel film egentligen.

Men den har den perfekta kombinationen av de tre tidigare filmerna. Originalets själ och musik, tvåans mystik, mörker och lite musik, och treans coolhet.

Här dras dock skruvarna till hårdare, för här ser man en riktigt förbannad Jason. Vilket det visas i de riktigt groteskt våldsamma dåd han utför. Tom Savini återvände till serien för att vilja avsluta den. Det märks att han gjorde effekterna. De är minst sagt gore-aktiga.


Friday The 13th IV - The Final Chapter har några kända skådespelare i listan, som Corey Feldman och Crispin Glover. (Glover var bland annat med i Tillbaka Till Framtiden.) Han gjorde en minst sagt bisarr dans i filmen, vilket många fans hyllar än idag.

 

Ted till vänster och Jimbo till höger. (Jimbo spelades av Glover.)


Friday The 13th IV - The Final Chapter var mycket hårt klippt eftersom den var ganska blodig. Bland annat en scen där Feldmans karaktär Tommy Jarvis använder en giljotin togs bort. Sedan finns det alternativa slutet som inte hade ljud - men som visade vad som hände med Mrs. Jarvis. Det var likt de andra tre filmerna en sorts drömsekvens. Synd att de tog bort den - för jag hade alltid undrat vad som hände med henne.



Det återanvändbara musiken från dess föregångare används fint här också. Manfredini är en underskattad musikskapare. Sluttemat är ett av hans bästa stycken.



Skådespeleriet är faktiskt bra för att vara en billig skräckfilm.

Den är också faktiskt spännande, inte minst sagt slutet. Skräckstämningen byggs upp när Rob och Trish går in i grannhuset som ska få ett strömavbrott.

När Jason springer efter Trish är läskigt, eftersom man föreställer ju sig Jason som en långsam person.


 

Trish i en strid mot den farlige Jason Voorhees.


Filmen avslutas med en rå avslutning av den maskerade mördaren. Tommy Jarvisiallafall den ena) skulle bli hans nemesis i två filmer till. (


Friday The 13th IV - The Final Chapter är seriens absoluta höjdpunkt. Den skulle ha avslutats där - men det blev inte så. Efter en katastrofal del fem, så dök Jason upp igen i en bra del sex (Jason Lives), men sen blev serien mossig.


Men varför hamnar en simpel och ytlig slasher på andra plats av världens bästa 30 filmer?

Den har varit en favoritfilm för mig länge. Jag älskar de fyra första filmerna, för dess musik, mörker och för Jason.

Jag förstår de som inte gillar filmserien eller genren, den är ju ändå ganska simpel och klichéartad.

Men det här är helt klart för mig den bästa slashern genom tiderna.

Men det är bara en film som ligger före. Den som får guldmedaljen av mig.

Friday The 13th - The Final Chapter får en trogen silvermedalj för den är helt enkelt är en favorit för mig. Det är bara så.


Listan så här långt:

2. Friday The 13th IV - The Final Chapter

3. Sagan Om Konungens Återkomst - Extended Version

4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

5. Halloween II

6. Sagan Om Ringen - Extended Version

7. Det Levande Slottet

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad & The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell

Några bubblare till: Bilskolan, Pulp Fiction, The Dark Knight, Kill Bill 1 och Kill Bill 2, Ice Age 3 - Det Våras För Dinosaurierna, Die Hard

 
 
Anna

Anna

9 januari 2011 23:14

Ha! Jag gillar också silver bättre än guld! :) Den här filmen har jag dock inte sett.

http://annabloggar.se

Jerry Olsson

10 januari 2011 08:15

Visst är silver vackrare? =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jerry Olsson - 1 juni 2011 22:32

Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....

Av Jerry Olsson - 30 maj 2011 18:03

En ny vecka har anlänt, och EmmyZ har lagt utt ett speltriss igen. Den här veckan så är det ämnet tillsammans som gäller. För henne är det alldeles extra speciellt, eftersom hon ska gifta sig i helgen. Jag är mycket glad för hennes skull och ho...

Av Jerry Olsson - 28 maj 2011 21:42


  Nu har jag tecknat igen - det flyter på fast teckningsprojektet är avslutad. Nu är det bilder på eget initiativ som gäller. Denna gång är det prästen med smak för pumphagelgevär från kultfilmen Machete som blivit avmålad. Jag tyckte origin...

Av Jerry Olsson - 27 maj 2011 21:40

Det är lite western-tema denna gång när jag ska berätta om de första intrycken av två spel jag spelat på sistone till Playstation 3.   Rango     Jag vann det här spelet i en rolig gissningstävling som EmmyZ hade ganska nyligen. Dessutom fi...

Av Jerry Olsson - 25 maj 2011 19:49


  Nu är den femtonde, och sista, teckningen i mitt teckningsprojekt klart. Min väninna Emma önskade sig en teckning på sin dotter Mathilda, men jag tog denna utmaning lite längre och tecknade av båda två. Jag hoppas att Emma tycker om den hä...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards