Direktlänk till inlägg 13 januari 2011

Ett försök att lägga upp Johnny Cash 21 bästa sånger.

Av Jerry Olsson - 13 januari 2011 21:00

Jag har alltid uppskattat mannen klädd i svart, Johnny Cash, fantastiska musik.

Det finns så oehört många bra sånger den mannen gjort.

Det är lätt att räkna upp bra sånger - men att göra i ordning en lista på hans 20 bästa är ingen lek dock.

Jävlar så svårt det var.

Men jag har gjort ett försök på Spotify.

Här har vi en personlig lista på 21 bästa sångerna Johnny Cash gjort. Utan inbördes ordning naturligtvis....

 

1. Folsom Prison Blues (LIVE) - den bästa versionen, mycket snabbare än originalet.


2. A Thing Called Love - bara en mörk basröst som Cashs kan sjunga om en 6,6 fots jätte som kan upptäcka kärlek.


3. Sugartime - så enkel att sjunga till. Kalas-rockabilly.


4. Casey Jones - en av hans många sånger om tåg, om en riktig hjälte. Lyssna på den härliga banjon.


5. Big Foot - en fänglsande berättelse om en legendarisk indianhövding.


6. Get Rhythm - det doftar Sun Records anda i denna klassiska rockabilly-sången.


7. Train Of Love - bara titeln säger en hel del. Den klassiska Cash-soundet och texten säger också en del. Härligt gung.


8. Straight A´s In Love - den är visserligen långsam, men den är tuff.


9. Luther Played The Boogie - en hyllning till Cashs gitarrist, Luther Perkins. Perkins var ju trots han som spelade den klassiska gitarrsolona i de gamla godingarna.


10. Transfusion Blues - mer känd som Cocaine Blues, men den här har faktiskt ett härligt countrystuk blandat med Johnnys rockabillystil.


11. Man In Black - sången om sig själv är gripande och stark. Den akustiska gitarren bidrar till stämningen.


12. Devil's Right Hand - från boxen Unearthed, en grym Steve Earle-cover.


13. Long Black Veil - så sorglig, kylig och grym. Ändå är den så ljuv. Det här är broder Rays favoritsång tror jag.


14. Don't Take Your Guns To Town - en gripande berättelse om en moder, hennes son och revolvrar.


15. Katy Too - sången om en särskild kärlek till en speciell kvinna, god mat är ganska svängande.


16. Orange Blossom Special - tåg igen. Munspelet är en höjdare.


17. The Rebel Johnny Yuma - låter som en marscherande berättelse. Cash kunde berätta gamla historier bra - med konkurrens av Johnny Horton.


18. Locomotive Man - ja, ytterligare en tågsång. Det här låter som ett lok som drar på rejält.


19. Rowboat - från Unchained, andra skivan från American Recordings. En vacker cover på Becks sång.


20. The Man Comes Around - en mörk och destruktiv sång som får ens nackhår att rysa. Gud kan vara grym, vilket bevisas här.


21. Hurt - Nine Inch Nails-sången som blev hans sista stora låt. Den är fylld med smärta.


Här är låtlistan på Spotify.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jerry Olsson - 1 juni 2011 22:32

Jag har beslutat att den här bloggen ska upphöra - men jag ska börja med en helt ny och ännu bättre blogg. Framför allt en blogg med mer möjlighter och är snyggare. Än så länge är den nya under konstruktion, så denna är kvar en vecka eller två....

Av Jerry Olsson - 30 maj 2011 18:03

En ny vecka har anlänt, och EmmyZ har lagt utt ett speltriss igen. Den här veckan så är det ämnet tillsammans som gäller. För henne är det alldeles extra speciellt, eftersom hon ska gifta sig i helgen. Jag är mycket glad för hennes skull och ho...

Av Jerry Olsson - 28 maj 2011 21:42


  Nu har jag tecknat igen - det flyter på fast teckningsprojektet är avslutad. Nu är det bilder på eget initiativ som gäller. Denna gång är det prästen med smak för pumphagelgevär från kultfilmen Machete som blivit avmålad. Jag tyckte origin...

Av Jerry Olsson - 27 maj 2011 21:40

Det är lite western-tema denna gång när jag ska berätta om de första intrycken av två spel jag spelat på sistone till Playstation 3.   Rango     Jag vann det här spelet i en rolig gissningstävling som EmmyZ hade ganska nyligen. Dessutom fi...

Av Jerry Olsson - 25 maj 2011 19:49


  Nu är den femtonde, och sista, teckningen i mitt teckningsprojekt klart. Min väninna Emma önskade sig en teckning på sin dotter Mathilda, men jag tog denna utmaning lite längre och tecknade av båda två. Jag hoppas att Emma tycker om den hä...

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards