Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Jerry Olsson - 16 januari 2011 13:17

Äntligen är stunden kommen.

Mitt projekt sedan slutet av hösten förra året har nu kommit till dess slut. Jag har slängt ihop en svår, men underbar filmlista på 30 favoritfilmer - och dessutom nämnt några filmer som är utanför listan.

Det har varit en lång resa med klassiska filmer, och några moderna klassiker dessutom.


Här är motiveringen för världens bästa film, som får den förtjända guldmedaljen:

"Världens bästa film är en annorlunda slasher, men väldigt stilbildande och oförglömlig."


På plats 1 av världens bästa filmer är:


A Nightmare On Elm Street

 


Jag kommer ihåg att jag kollade på en trailer på A Nightmare On Elm Street när jag var yngre och var väldigt intresserad av att få se filmen.

Den verkade så spännande.


Filmen, som handlar om en farlig mördare som försöker att mörda tonåringar i deras mardrömmar var en stilbildande film.

Robert Englund blev en världsstjärna i rollen som den legendariska Freddy Krueger. Den rösten, hans farliga handske med knivar och det där sönderbrända ansiktet - vem fan skulle vilja möta denna figur ensam i en mörk, blöt korridor?

Freddy blev 1980-talets största skräckfilmsikon, han var den tidens svar på greve Dracula.

 


Freddy Krueger i tiden då han var mer läskig än humoristisk.


Johnny Depps första filmroll som Glen är minnesvärd. Vem kunde tro att han skulle bli så stor som han är nu? Glens sorti dock i A Nightmare On Elm Street är troligtvis den mest minnesvärda och - blodigaste i hela filmen.

  Johnny Depp får besök av monster under - förlåt - i sängen. Han kanske ska besöka Svarta Pärlan? Kanske inte...


Heather Lagenkamp gör den otroliga roll som Kruegers stora nemesis, Nancy Thompson. De sista 20-30 minuterna av filmen visar hon riktig girl power, att nu jävlar ska han få - typ.

Nej, hon är grym.


Vad jag älskar mest med den här filmen, är att Wes Craven har fått in den rätta stilen på hur en sann 1980-talsslasher ska vara, och dessutom skruva åt den ytterligare med vild fantasi.

Fotot och ljussättning är minst sagt riktigt bra gjord. Lägg dessutom till musiken som bidrar till stämningen ytterligare. A Nightmare On Elm Street har flera tillfällen många läskiga miljöer.

(cirka vid 1.40 av klippet här spelas den traditionella Elm Street-melodin)


Det finns egentligen inte mer att säga. Det har varit skitsvårt att sätta ihop den här listan, och att spika fast rätt platser. Att A Nightmare On Elm Street kom före storfilmer som Star Wars, Sagan Om Ringen eller att Avatar inte var med i överhuvudtaget är för att en sån här lista brukar lätt att ändra på när tiden passerar.


Vem vet, om tio år ser listan säkert helt annorlunda ut? Kanske blir det en ny förstaplats? Alla filmer på den listan byts ut helt? Vem vet, för det kommer ju nya filmer hela tiden. Dessutom finns det ju massor av gamla filmer jag inte hunnit att se på än.


A Nightmare On Elm Street vann denna gång för att det är helt enkelt min favoritfilm genom tiderna. Det är från en tid som man inte kan göra om - titta på alla remakes de försökt med eller nya skräckfilmer. Det är riktigt svårt att leva upp till de klassiska filmer som gjorts på 1970 och 1980-talet.

Det finns ju undantag, Dawn Of The Deads remake (som jag har med på listan) eller Zombieland.


Grattis A Nightmare On Elm Street. Guldmedaljen tillhör dig, och med dessa ord skrivna och projektet klart så lyfter jag på hatten.

Tack alla snälla som skrivit och läst denna filmlista.

Här är den kompletta listan, med bubblare.


1. A Nightmare On Elm Street

2. Friday The 13th IV - The Final Chapter

3. Sagan Om Konungens Återkomst - Extended Version

4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi

5. Halloween II

6. Sagan Om Ringen - Extended Version

7. Det Levande Slottet

8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back

9. The Good, The Bad & The Ugly

10. Oh Brother, Where Art Thou?

11. Corpse Bride

12. Star Wars - Episode IV: A New Hope

13. Friday The 13th

14. Changeling

15. Hajen

16. Once Upon A Time In The West

17. First Blood

18. Halloween

19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?

20. Det Våras För Rymden

21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version

22. Kingpin

23. Sin City

24. Jakten På Den Försvunna Skatten

25. Walk The Line

26. Cry-Baby

27. Dawn Of The Dead - Remake

28. Skönheten Och Odjuret

29. Benjamin Buttons Otroliga Liv

30. Bad Taste


Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV

Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell

Några bubblare till: Bilskolan, Pulp Fiction, The Dark Knight, Kill Bill 1 och Kill Bill 2, Ice Age 3: Det Våras För Dinosaurierna, Die Hard

Av Jerry Olsson - 16 januari 2011 09:42

Enligt Aftonbladet, i alla fall.


Filmen heter Prometeus, och det är en prequel - föregångare alltså, till Ridley Scotts egen klassiska Alien.

Noomi Rapace blir nu ännu större. Jag tycker att det är strålande nyheter.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards