Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Jerry Olsson - 11 februari 2011 19:15

Igår skrev jag om Capcom, och det här sjunde temat är från en annan fantastisk spelskapare.

Konami.

Företaget som gett oss Castlevania, Metal Gear, Gradius och andra kultklassiker.


Här är tio intressanta klassiker:


Main Theme - Metal Gear Solid (Playstation)

Ett starkt intro till ett starkt spel. Det här är det närmaste filmens spännande värld ett spel kommer att komma. Kraftfullt, stämningsfullt och fyllt med dynamit.


Stage 1 (Vampire Killer) - Castlevania (NES)

Första banan i den här stora spelserien med dess klassiska ton är minst lika stilskapande drygt 20 år senare.


Stage 1 - Super Probotector (SNES)

Konami vet hur man gör ett blytungt spel. Första banan till det grymma Super Probotector har ett krutdoftande ljud i sig.


Colony (Stage 2) - Axelay (SNES)

Jag älskar det här trycket från denna banas soundtrack.


Crystal Teardrops - Castlevania: Symphony Of The Night (Playstation)

Man kan nästan känna den iskalla luften från Underground Caverns kyliga ljud. Symphony Of The Night bjuder på massor av fantastisk musik, det här är ett av de bästa styckerna.


Underground Music - The Goonies II (NES)

Jag spelade det här äventyrspelet ofta när jag var liten. Det var spännande att få leta efter saker överallt. Lite Legend Of Zelda över det. Underjordsbanorna hade den bästa musiken.


Night - Castlevania II: Simon's Quest (NES)

What A Horrible Night To Have A Curse! Klassiskt....


Bloody Tears - Super Castlevania IV (SNES)

Den här var med i Simon's Quest också, men här är den faktiskt bättre gjord.


Main Theme - Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty (Playstation 2, XBOX)

Spelet är sämre än originalet, men dess musik är fortfarande underbar. Så starkt så jag skulle tro att det här var från en musikal.


Wicked Child (Stage 3) - Castlevania

Tredje banan - de där förbannade puckelryggarna och medusaskallarna gör mig så sur. Men det är inget fel på banans musik. Den är härlig och bäst i spelet.


Nu är det inte långt kvar. Snart ska jag presentera de musiktitlar från spel jag inte testat och bosstrider. Men innan dess är det ytterligare ett tema....


Så här långt:

1. Racing och annan sport.

2. Super Mario.

3. Den sista fantasin.

4. Zeldas legend.

5. Knasiga och underliga spellåtar.

6. Capcom + Mega Man.

7. Kvalité med Konami.

8. ???

9. Musik från spel jag aldrig testat. (kommer snart)

10. Häftiga bosstrider. (kommer snart)

Av Jerry Olsson - 11 februari 2011 16:15

Dags för den första delen av 10-dagarsutmaningen:

10 saker om mig själv.


* Jag är den enda Väduren i familjen. Resten är Jungfru, Lejon, VattumanSkorpion eller Tvilling.

 

* Jag är den yngste sonen i syskonskaran, men jag är näst yngst bland fem barn.

 

* Jag har ägt nästan alla Nintendos konsoler förutom Virtual Boy. Har även ägt ett Playstation, ett Master System, en Commodore 64 och en XBOX. Jag äger tyvärr inte någon av de flesta konsoler idag förutom då ett Nintendo DS och ett Wii. Det finns så många spel jag saknar som jag haft idag. Final Fantasy VI och Final Fantasy IX till exempel. (Så ung och korkad jag var då....)

 

* Jag föredrar värme än kyla. Därför är jag mer för våren och sommaren än vintern - även om den har sin charm.

 

* Jag har vissa perioder att jag tecknar intensivt. Har en just nu, annars var det typ tio år sen jag hade en intensiv period.

 

* Jag har tre favoritsiffror: 2, 5 och 7.

 

* Jag kan klappa med en hand. (i skrivandes stund kan jag inte göra det nu eftersom jag har så ont i armen.)

 

* När jag besöker en resturang eller typ en pizzeria så prövar jag alltid något nytt. Väldigt sällan väljer jag samma rätt, inte på grund av att det är äckligt. Utan för att det är roligt att pröva nya rätter.

 

* Jag dricker helst inte öl. Jag är mer för cider eller starkare drycker, som whiskey.

 

* Jag är en sån som koncentrerar sig på en sak i taget. Typiskt manligt på både gott och ont....

Av Jerry Olsson - 11 februari 2011 12:22

Det blev en tur till akuten idag.


Händelse:

Jag skulle hjälpa en kund med sex stora 50-liters gasutber som han hade i retur, och han skulle ha sex nya.

Vintern är inte den bästa säsongen att lassa gastuber på eftersom de slirar och står still i snön.

Jag lastade ur de sex returerna. Kunden hade nog ont i ryggen.

Bängligt, men det gick bra.

Sen skulle han ha de sex nya.

Tre stycken stod i ett fack, och fan vad svårt det är att få i dom i korgen. Tungt, bängligt och så den jävla snön.

De andra tre stod i nästa bås, så jag drog spännband på de tre som stod i korgen eftersom han skulle ställa krogen i nästa bås.


Då började problemet. Den fjärde tuben gick inte att få upp, den slirade ned för rampen hela tiden. Fast det inte var snö under.

Kunden skulle flytta försiktigt korgen lite fram - och då hände det.

De tre tuberna föll rakt mot mig så att den fjärde träffade mig rakt på underarmen. De tre andra hamnade på golvet.


Kunden sprang ut ur trucken och frågade hur det gick. Det gjorde jävligt ont - att få en 100 kilos gastub på armen är inget jag vill uppleva igen.

Vi gick in i affären för att få hjälp och då blev jag yr. Smärtan var ihärdig.

Ambulanen fick hämta mig så de kunde röntga armen.

Som tur är - är inte armen bruten.

Men den är svullen och värker som fan.


Malin hämtade mig akuten och nu sitter jag här hemma och vilar upp mig. Jag kan inte använda den onda armen på arbetet. Även om jag kan röra handen så gör det ont. Naturligtvis så är det den högra armen - jag är ju högerhänt.


Nu ska jag försöka att vila mig och ta det lugnt. Få se om jag återvänter till arbetet på måndag vilket jag hoppas på. Men jag gör inte det idag.


Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards