Alla inlägg den 14 februari 2011

Av Jerry Olsson - 14 februari 2011 20:15

Idag är det alla hjärtans dag.

Jag hade absolut ingen aning vad jag skulle ge Malin idag, men under dagen kom jag på det till slut.


Jag tänkte pröva att teckna något.

  


Jag har hängt upp originalteckningen på kylskåpet hemma, få se om hon upptäcker denna när hon kommit hem från träningen.


Jag vill passa på att önska alla en trevlig alla hjärtans dag.

Min systerdotter Elin fyller 14 idag, grattis! Snart blir det väl moped?


Jag älskar dig Malin. Du och Carrie betyder allt för mig.

Tack så hjärtligt mycket för de vackra gåvorna ni gett mig idag - ni behövde inte.

Av Jerry Olsson - 14 februari 2011 12:51

Del åtta av min temabaserade tv-spelmusikslista kommer att bli lite mer personlig. Nu har det blivit dags för personliga favoriter. Det blir en del från rollspelens underbara värld, någon Nintendo-klassiker och extra godis.


Här är tio Personliga favoriter:


Yearnings Of The Wind - Chrono Trigger (SNES, Playstation, Nintendo DS)

När jag spelade Chrono Trigger för första gången och hamnade bak i tiden hände det något som fick mina hårstrån på armarna att stå.

Det var denna otroligt vackra melodi. Final Fantasy VI har ett vackert soundtrack, men - det här slår allt. Min personliga favorit.


Terra - Final Fantasy VI (SNES, Playstation, Game Boy Advance)

Inledningen till spelet finns med på listan redan, men karttemat för världen innan det gick under har en fin kombination av panflöjt och kraftiga trumslag.

Ett tema värdig en underbar kvinnlig karaktär.


Spring - Rune Factory Frontier (Wii)

Som en klar blixt kom spelet från ingenstans. I bagaget finns ett av de finaste spelstycken jag hört. Jag längtar mer och mer till våren när jag hör det här. Rinnande bäckar, blommor som blommar upp och den härliga vårsolen som värmer ens kind.


Corneria - Starwing (SNES)

Det härliga trycket och grymma stuk är bland det bästa Nintendo någonsin gjort. Det är som hårdrocken och synten mötte Star Wars.


Snakey Chantey (Rattle Battle) - Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest (SNES)

Så uppiggande, den får mig att vissla. Donkey Kong Country 2 har ett grymt soundtrack, och det här är min personliga favorit i spelet. Swing it!


Phendrana Drifts - Metroid Prime (Gamecube)

Samus Aran utforskar ett isigt och snöigt rike på Tallon IV. Den isiga och kristallklara ton som spelas är inte bara stämingsfull. Den är en fullträff.


Lost Woods - Legend Of Zelda: Ocraina Of Time (Nintendo 64)

Också en fin sång man kan lätt vissla till. Sarias sång är otroligt fin.


Secret Of The Forest - Chrono Trigger

Mer skogsmusik, denna gång från Chrono Trigger. Den är mystisk, mysig och ljuv på en och samma gång.


Lower Norfair - Super Metroid (SNES)

När man gräver djupare i Norfair, där den farliga Ridley gömmer sig, berättar den här musiken att det kommer att bli en riktig pärs för fröken Samus Aran. Hett som fan är det där. Den här tonen används i Metroid Prime också, i Magmoor Caverns. Det är en smaksak, men jag gillar originalet mer.


Underground - New Super Mario Bros Wii (Wii)

Det här klassiska underjordstemat från Marios värld känner alla till. Den är riktigt bra i den här versionen. Det är som det klassiska har fått nytt liv i 2000-talet. Riktigt grymt.


Det var faktiskt svårt att lägga upp tio favoriter, för det är många jag lämnat bort i skrivandes stund. Men det här känns ändå rätt bra.


Nästa gång är det dags för toner från spel jag aldrig testat, men som har bra musik. Jag har fått lite tips från vänner och bekanta på nätet, och några till är på väg. Ska skriva ett tacktal till dom så fort jag är klar med det inlägget.

Och senare - härliga bosstrider.


Så här långt:

1. Racing och annan sport.

2. Super Mario.

3. Den sista fantasin.

4. Zeldas legend.

5. Knasiga och underliga spellåtar.

6. Capcom + Mega Man.

7. Kvalité med Konami.

8. Personliga favoriter.

9. Musik från spel jag aldrig testat. (kommer snart)

10. Häftiga bosstrider. (kommer snart)

Av Jerry Olsson - 14 februari 2011 09:10

Jag tänkte visa hur armen ser ut, efter olyckan med gastuberna.

 

Så här såg den ut igår:

  

Smällen tog hårdast just ovanför hjärtat på "Carrie"-tatueringen. De börjar att bildas blått under tatueringen.

  

  


...och så här ser den ut idag.

  

  

Den är mer gul och blå idag.

Och ja, det gör fortfarande ont. Konstigt nog så gör det ondare på andra sidan underarmen - men där är det inget blåmärke.


Av Jerry Olsson - 14 februari 2011 08:14

Den tredje delen av 10dagarsutmaningen kom lite senare än beräknat, men här är den:

Mina 8 intressen.


* Jag har tecknat sedan jag var liten. Jag har alltid tyckt att det är roligt. Jag är influerad av serietidningar, bilder fån tv-spelets värld, filmer och på senare år porträtt. Under den mest intensiva tiden i mitt tecknande var det bara blyertspennor som gällde, inga färger. Nu använder jag gärna färger, och testar lite nya gränser. Jag lär mig något nytt hela tiden, och gärna av andra personer som tecknar mycket bättre än mig.

 

* Filmer har alltid fångat min blick. Jag har en stor kärlek för denna värld. Jag gillar det mesta, från komedier, action och min favvogenre skräckfilm.

Jag gjorde ju en 30-topplista ganska nyligen, med Terror På Elm Street som min favoritfilm. Äldre filmer som nya, välkomnar jag.

 

* Tv-spel naturligtvis. Jag har spelat i över 20 år, och mitt intresse brinner ännu starkt för det. Jag älskar det mesta, plattform, underbara RPG, äventyr, pussel, racing. Jag är en nostalgisk person, älskar mycket äldre spel. min favoritkonsol är Super Nintendo. Det bästa spelet? Chrono Trigger. (kommer kanske en blogg om spelet senare) Tv-spelens värld har influerat mitt tecknade en hel del.

 

* Musik är en vän som alltid ställer upp i alla väder. När jag var yngre så var det bara 50-talsrock och rockabilly som gällde. I tonåren breddade jag lite på med Beatles, Rolling Stones och Creedence Clearwater Revival. När jag gick gymnasiet breddades det mera med modern musik. Jag började att utforska och upptäcka skatter. 80-talsmusik är något jag diggar skarpt. Idag lyssnar jag nästan på allt utom dansband, rapmusik och vissa artister som Ulf Lundell. Inte min smak direkt.

 

* Det är något med Afrikas djur som jag alltid varit intresserad av. Afrikanska elefanter, lejon, giraffer, leoparder - vilka underbara djur. Kan det bero på Ett med Naturen med Arne Weise? Nej, men det är underbart med Afrikas djur. Skulle vara underbart att få se djuren på riktigt.

 

* Planeter. Tyckte om att bläddra i gamla böcker med fina bilder på Mars, Jupiter och min personliga favorit Saturnus. De där ringarna är så grymma. Jag kallar Pluto för planet i ren protest - det är ändå en planet. Dvärgplanet.....

Nej, planeter, stjärnor och månar är kul att se på.

 

* Jag har alltid gillat den fina atmosfär som Japan utstrålar. Kläderna, konsten, tekniken, byggnaderna. Fascinerande. Vore kul att få åka dit en dag.

USA har också fångat mitt intresse. Historien, landskapet, bluegrassmusiken, den glamorösa New York. Att få göra en resa USA runt vore underbart.

Två olika kulturer, men samma passion och intresse har de gett mig. Jag räknar dessa som ett intresse eftersom jag kallar detta utländsk kultur.

 

* Min familj. Att leka och lära med min dotter är både inspirerande och fantastiskt.

 

 

Det var visst åtta intressen. Det gick fort. Jag har mycket mer intressen, men de här är mina främsta.

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards