Alla inlägg under mars 2011

Av Jerry Olsson - 28 mars 2011 20:44

 


Fjärde bilden är redan klar!

Det blev denna gång ett sorts 1800-talsporträtt av en dam i skinande rött hår, som bär en smaragdgrön klänning.

Jag la till en passande bakgrund för säkerhets skull för att ge bilden djup.

Jag hoppas att fröken Urtti gillar denna.


Nu ska det bli två bidrag på raken från Loading.se.

Det blir två porträtt av två medlemmar som jag respekterar till fullo.

Av Jerry Olsson - 28 mars 2011 19:07

 


Äntligen är den tredje bilden klar.

Den här gången är det den lokala Torsby-gruppen Tortured Mind som blivit målade.

Den här var mycket svårare än vad jag trodde, men det har också varit kul.


Ska försöka börja med den fjärde bilden; ett 1800-talsporträtt av en dam i smaragdgrön klänning och rött hår.

Fortsättning följer.....

Av Jerry Olsson - 25 mars 2011 19:53

Nu ska jag göra en lista på mina favoritspel....

...men vänta nu?

Har jag inte gjort en?


Jo, jag har ju en 100-toppslista, men den ska jag skrota.


Istället kommer nu en lista på 31 fantastiska spel.


Här kommer först 26 stycken - utan inbördes ordning innan topp fem:


 

 i bild: Super Mario World (SNES)

Wonderboy III: The Dragon's Trap (Master System)

Boulder Dash (Commodore 64)

Super Mario World 2: Yoshi's Island (SNES)

Metal Gear Solid (Playstation)

Legend Of Zelda: Majora's Mask (Nintendo 64)

Rune Factory: Frontier (Wii)

Resident Evil 2 (Playstation, Nintendo 64)

 

  i bild: Conker's Bad Fur Day (Nintendo 64)

Super Mario RPG (SNES)

Secret Of Mana (SNES)

Castlevania: Symphony Of The Night (Playstation)

Mega Man II (NES)

Kid Icarus (NES)

Harvest Moon: Friends Of Mineral Town (Game Boy Advance)

 

   i bild: Castlevania: Rondo Of Blood (Turbografx)

Banjo-Kazooie (Nintendo 64)

Mega Man 9 (Wii, Playstation 3, XBOX360)

Paper Mario: The Thousand Year Door (Gamecube)

Legend Of Zelda: The Wind Waker (Gamecube)

Donkey Kong Country (SNES)

Perfect Dark (Nintendo 64)

New Super Mario Bros Wii (Wii)

 

 

i bild: Tetris (multi)

Metroid Prime (Gamecube)

Super Mario Galaxy (Wii)

 

Här är topp fem, med kort text:

 

 

5. Final Fantasy IX (Playstation)

Mitt favorit-RPG på Sonys Playstation. Det återvände till rötterna från NES- och SNES-eran med magi, nostalgi och mindre futurism. Här finns starka figurer som min älsklingstrollkarl Vivi. Och på bilden; Beatrix.


  

4. Super Metroid (SNES)

Tredje äventyret med Samus Aran är ett stort, mystiskt och magnifikt sci-fispel.

Man känner nästan det där kalla duggregnet när Samus återvänder till Zebes yta.

Lägg till stora bosstrider och ett grymt soundtrack så har vi ett mästerverk.


 

3. Legend Of Zelda: A Link To The Past (SNES)

Det bästa Zelda-spelet står sig bra än idag. Vackra färger i grafiken, ett underbart soundtrack och en svårslagen resa igenom gör så att jag spelar gärna detta när jag är 70.


  

2. Final Fantasy VI (SNES, Playstation, Game Boy Advance)

Jag spelar detta nu. Än håller detta älskade spel måttet med sin episka story, kristallklara musik och sina starka karaktärer.

En vän har funnit tillbaka. Men det är bara ett som är lite bättre....


 

1. Chrono Trigger (SNES, Playstation, Nintendo DS)

...och det är äventyret med Crono, Frog, Lucca och de andra.

Square pressade ihop the best of the best och ut kom ett mästerverk med bland det vackraste grafik jag sett i 16-bitssammanhang.

Musik som klingar av perfektism.

En väldigt genomarbetad tidresa.

En groda i skinande rustning med stor heder.

Det är briljant.

Jag skulle kunna tänka mig att placera Squares två mästerverk Final Fantasy VI och Chrono Trigger på en delad första placering, men det är något med Chrono Trigger som tilltalar mig lite mer. Bara lite.



Och det var det. Mina favoritspel just nu. 31 stycken.

Jag känner mig rätt nöjd med listan.

 

 

Av Jerry Olsson - 24 mars 2011 19:38

Helg och födelsedag.

Nu har helgen kommit för mig, för jag är ledig imorgon!

Det sitter fint när jag fyller 31 på lördag.


Fan, det är rätt skrämmande. Jag har ju nyss fyllt 30. Ska jag plötsligt bli 31?

Men men, det ska bli fint ändå.


Filmstjärnor som man känt till sedan barnsben lämnar oss - en efter en.

Elisabeth Taylor har lämnat oss. Hon har varit med oss länge. Så länge att hon det känns tomt när hon gått bort. Den där känslan är konstig och sorgsen.

Som när Paul Newman gick bort.

Charles Bronson.

Jack Lemmon.

Leslie Nielsen.

Heath Ledger.


Hur många legender finns det kvar? Inte så många.

Inte så många som varit med sedan 1960-talet. Eller till och med 1970-talet.

Clint Eastwood är kvar.

Burt Reynolds.

Sophia Loren.

Jon Voight.

Sidney Poitier.

Men de är gamla.

Om de försvinner - kommer de inte att bara bli saknade.

De är stjärnor som inte växer på träd.

Såna här fantastiska personer kommer inte tillbaka.

Ta väl vara på de minnen man har från deras filmer.

Nu är det då Elisabeth Taylor som gått bort.

VIla i frid, och hälsa din skådespelarkollega James Dean, som du spelade mot i Jätten, från mig.

Du är saknad.

 

Elisabeth Taylor.


Återseendet av ett älskat spel.

Jag skrev om att Final Fantasy VI skulle dyka upp på Virtual Console till Wii för et tag sen.

Nu har jag laddat ned det.

Liksom fina filmminnen, så njöt jag av de första minuterna av spelets intro.

När Terra, Biggs och Wedge står på den där klippan i sina Magitek Armors.

Och promenaden till Narsche.

I det snöovädret.

Musiken.

Bland det bästa jag hört i spelväg.

Om en Oscar skulle gå till ett spelintro, vill jag ge det till Nobuo Uematsus inledning för Final Fanatsy VI.


Men spelet då? Är det lika underbart som då?

Det är viserligen lite föråldrat i grafiken, men den är fortfarande fin för att vara till SNES.

Visst stör jag mig fortfarande på random encunters, men det är också en del av spelets charm.

I dagsläget har jag mött bläckfisken Ultros för första gången och hamnat i det där läget när man får välja mellan tre scenarion.

Nu är jag på spöktåget med Sabin, Cyan och Shadow.

Jag har återfunnit minnen från spelet.

Kefkas iskalla skratt - och hans kommentar:

"There is Sand on My Boots!"

Cyans vackra musiktema.

Terras oskyldighet och sorg.

Moggles.

Whelk.

"Seafood Soup!"

 

Final Fantasy VI har kommit tillbaka till mitt liv - jag har saknat det så mycket.

Efter den jobbiga tid som har hänt - skiner nu spelet som en vacker solstråle på mina kinder.

Välkommen tillbaka.

 

Terra från Final Fantasy VI.


Teckningsprojektet lever vidare.


Jag är nästan klar med den tredje bilden av femton - den på Tortured Mind.

Det är en riktig biff att bita i, för det är svårt.

Men jag hoppas att pojkarna blir nöjda.

Sedan blir det dags för det där 1800-talskortet med en kvinna i smaragdgrön klänning och rött hår.

Sen blir det två porträtt: Två personer jag respekterar till 100 procent. Två olika personligheter men vi har alla tre samma intresse: Tv-spel.


Men detta så inväntar jag min 31-årsdag.

Jag känner mig nostalgisk.

Av Jerry Olsson - 20 mars 2011 16:18

Här är det underbart när solen skiner och snön smälter bort.

Dessa bilder visar hur skönt det är!

   Solsken! The snow is melting away...


 

Jag med spaden och Carrie i söt rosa mössa.


   Carrie och mamma Malin ute och myser.


 

Atlas den lurivge jäser i solens sken.


   Det leendet skiner lika fint som solen.


 

Katana is outside!


 

- Nä, mamma, nu är vanten blöt av snön...


Solen är underbar. Jag hoppas den består och värmer fint när jag fyller 31 på lördag.


 

Mums, säger Atlas.

Av Jerry Olsson - 20 mars 2011 13:59

   Här var Carrie 11 månader.


Det blev ett delat resultat tyckte jag. Kroppsformen var helt okej och färgerna likaså.

Men jag önskar jag kunde fått till ögonen bättre.

Men det är helt ok för mig.

Lilla Carrie, min älskade dotter. Denna bild önskades av min sambo, Carries mamma Malin.


Nästa bild blir på lokalgruppen Tortured Mind. (giggety!)


Av Jerry Olsson - 16 mars 2011 18:44

  


Nu har jag faktiskt tjuvstartat mitt teckningsprojekt.

Anna föreslog att jag skulle teckna något på fri hand.

Jag funderade rätt länge på vad jag skulle teckna av.

Då slog det mig.

Jag hade spelfiguren Shiva (isgudinnan) från Final Fantasy i tankarna, fast först funderade jag att jag skulle göra en fé.

Fast ju längre jag höll på med bilden, då kom tanken med Shiva tillbaka.

Då beslöt jag med mig för att göra en sorts kvinnlig magiker som uppstår från isen. (Därav istappar i bakgrunden)

Det här är helt på fri hand, men jag har Anna att tacka här. Jag hade faktiskt hennes fina teckningar som en sorts influens.

Man lär sig bäst av influenser och träning.

Jag tackar dig Anna - igen - för att jag vågade rita från egna tankar.


Sedan blir det dags för teckning nummer två. Min dotter Carrie.   

Av Jerry Olsson - 15 mars 2011 20:34

Jag hade en liten lottning ikväll - kommer att ha ytterligare ett för Loading.se's bidrag på fredag - för de femton teckningarna jag ska teckna av.

De är de bästa bidragen av en fin omröstning från Facebook, Twitter och Loading.se (som pågår fortfarande tills på fredag)


Här är startordningen:


1. Något på fri hand. En mjukstart? Det är inte så säkert, men något ska jag hitta på. Anna har föreslagit detta, jag ska inte göra henne besviken.

2. Min och Malins dotter Carrie. Det kommer bli så svårt att måla någon så vacker som henne. Men jag gör det, för jag älskar henne.

3. Den lokala gruppen Tortured Mind. Bandmedlemmen Thomas visade mig en häftig bild på gruppen - och jag tror jag har en fin plan för denna bild...

4. Ett 1800-talsporträtt av en kvinna med rött hår och smaragdgrön klänning. Det här kommer bli en av de allra svåraste bilderna, men jag godtar fröken Urttis utmaning.

5. Första bidraget från Loading.se.

6. Andra bidraget från Loading.se.

7. Vargen Amaterasu från Okami. Ina vet hur man kommer på jättefina bidrag, och jag älskar Okamis stil.

8. Ritualist från Gulid Wars. Ser så förbannat cool ut! Också ett bidrag från Ina.

9. Jan-Åke! Ditt timmerhus med rådjur i bakgrunden är på gång snart!

10. Tredje bidraget från Loading.se.

11. Fjärde bidraget från Loading.se.

12. Den katthatande liemannen från Conker's Bad Fur Day: Gregg. Syster Lana ville att jag skulle måla av honom.

13. Porträtt av nin väninna Emmas dotter Mathilda.

14. Trollkarlen Vivi från Final Fantasy IX - en underbar figur som jag målat förut. Men jag gör det så gärna igen! Det var Anna som kom på detta fina bidrag.

15. Det femte bidraget från Loading.se.

 

Det blir en lottning på Loading.se's bidrag som sagt innan listan är komplett. Men så här ser startordningen ut.

Hoppas att det blir några bilder klara till veckan!

Jag längtar!

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Boken man skriver skit i


Skapa flashcards