Alla inlägg den 9 april 2011

Av Jerry Olsson - 9 april 2011 18:49

 

Lindsey Lohan, här i nunnekläder.


Kort fattat om historien:

Den mexikanska invadraren Machete (spelad av Danny Trejo) får i uppdrag av en skum person att lönnmörda den invandrarhatande guvenören (Robert De Niro) - men då plötsligt blir Machete själv lurad.

Efter denna missöde, tänker han hämnas på de som bedragit honom.


Machete bygger på en fejkad trailer som var med i Robert Rodrigurez (som är den här fimens regissör) och Quentin Tarantinos Grindhouse.

Häromåret beslutade sig Robert att han skulle göra en riktig film på denna trailer - och den går absolut i samma stil som Grindhousefilmerna;

Planet Terror och Death Proof.


Det här är en typisk B-film i värsta 1970-talsstil, med ett billigt yttre.

Men skådespelarlistan är imponerande.

Förutom Robert De Niro, så har filmen fått med sig Don Johnson, Michelle Rodrigurez, Lindsey Lohan, Jessica Alba och Steven Seagal (!) som filmens storskurk.

 


Precis som i den fejkade trailern så är Machete väldigt överdriven och våldsam.

Men den är väldigt charmig. Det beror på Roberts regi, och naturligtvis Danny Trejos fantastiska roll som Machete.

Han är som en mexikansk Charles Bronson, med sitt ärrade stenansikte.


Fotot är härligt nostalgisk. Det är som att se en ostig kalkonfilm men med hjärtat på rätt ställe.

Nu är inte historien helt vattentät, men det ska en grindhouse-film inte vara heller.


Actionfilmerna är på väg åt rätt håll igen, först med den bombastiska The Expendables (recension här) och nu med den billigare produktionen av Machete.

Efter den här filmen så är det Hobo With A Shotgun som är nästa fejkade trailer från Grindhouse som ska dyka upp på bio - nu med Rutger Hauer i huvudrollen.

Jag väntar gärna tills Eli Roth gör en hel film av sin fejkade trailer för Thanksgiving....


Slutsats:

Machete är en billigt gjord actionfilm med stora stjärnor i rollerna. Är man en person som vill se action, och dessutom gillar B-film så kommer man att älska denna.

 

Danny Trejo - Machete.

 

Plus:

* Danny Trejos skräddarsydda roll som Machete.

* Mycket av den fejkade trailern är med, som prästen som skjuter med hagelgevär.

* Den imponerande skådespelarlistan.

* Det överdrivna våldet.

* Fotot.

 

Minus:

* Storyn är inte helt hundra.

* En del från fejkade trailern är inte med.

* Jessica Albas roll övertygar inte mig. Hon känns malplacerad.

 

Betyg:

        

Översättning/translate

Fråga mig

2 besvarade frågor

Vem fan är jag?

Mina alster.

Släng in din röst här

Vilken av mina 15 teckningar i mitt projekt är din favorit?
 Is-kvinnan. (fri hand)
 Carrie.
 Tortured Mind.
 1800-talskvinna i grön klänning.
 "Miss Firefly".
 Avgrundsvrål.
 Amaterasu.
 Ritualist från Guild Wars.
 Timmerstuga med rådjur.
 Mekanisk T-Rex och eldsprutande flodhäst.
 DK och DK Jr i retrostil + Mario.
 Vivi.
 Gregg.
 Tingle.
 Emma och Mathilda.
 (Bonus) Rosalina.

Senaste inläggen

Hur många som luktat i min blogg

Kategorier

Bra bloggare

Ställen jag gärna sätter min fot i.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

RSS - vad fan än det är.

Sök i bloggen

Tidigare år

Boken man skriver skit i


Ovido - Quiz & Flashcards