Senaste inläggen
Jag skrev igår om Return Of The Jedi, som är för mig den fjärde bästa filmen genom tiderna.
Jag upptäckte en rolig trailer till spelet Star Wars: Force Unleashed II, gjorda av Robot Chicken.
Nu fick spelet visserligen dåliga recensioner, men det hindrar inte att klippet är roligt som tusan.
Här är klippet:
Nu har turen kommit till filmen som precis hamnat utanför prispallen.
Men den här filmen ska inte lida för det, för den har alltid en särskild plats i mitt hjärta.
Filmens motivering:
"Avslutande episk final i en ökänd filmsaga."
På plats 4 av världens bästa filmer är:
Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi
Den sista delen av den episka Star Wars-sagan har varit en favoritfilm för mig länge.
Många av seriens mest spännande scener finns här.
Striden mot Rancor. Princessan Leias kamp mot den äckliga Jabba The Hutt. Min personliga favoritscener i Star Wars historia; slaget om Endor, både på månen och i rymden. Vilka härliga strider.
Leia i sin omtalade bikini framför Jabba The Hutt, C3PO och Bib Fortuna.
Men här finns det känslosamma scener, som när Luke berättar för Leia att de är syskon, Yodas bortgång eller den här scenen:
Den här scenen - där kejsaren Palpatine tänker avrätta Luke Skywalker är för mig mest känslosamma scenen i filmväg. Jag blev väldigt känslosam förr när jag såg den, men nu föll tårarna ned. Är det min faderskänsla som spelar in här? Eller har jag blivit tokig?
Just det ögonblicket, där Darth Vader ser sin son bli hårt plågad av kejsarens blixtar känner man Vaders goda sida - han vill inte se sin son dö. Så han slänger ned sin kejsare ned i Dödstjärnans inre.
Det är starkt, och otroligt känslosamt. Den som inte berörs har inget hjärta.
Den scenen är den som fyller ut hela Return Of The Jedi.
Return Of The Jedi har den där lekfullheten som A New Hope hade, men dessutom The Empire Strikes Backs allvar.
Musiken av John Williams är lika underbar som alltid. Klassiskt!
Jag har alltid tyckt att Return Of The Jedi är den bästa delen i serien, och det är den fortfarande. Inte ens den nya triologin slår den. Den är nästan på medaljplats - men det är tre andra filmer som ligger före....tre andra som är bättre.
Listan så här långt:
4. Star Wars - Episode VI: Return Of The Jedi
6. Sagan Om Ringen - Extended Version
7. Det Levande Slottet
8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
9. The Good, The Bad & The Ugly
10. Oh Brother, Where Art Thou?
11. Corpse Bride
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
13. Friday The 13th
14. Changeling
15. Hajen
16. Once Upon A Time In The West
17. First Blood
18. Halloween
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
20. Det Våras För Rymden
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
22. Kingpin
23. Sin City
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
25. Walk The Line
26. Cry-Baby
27. Dawn Of The Dead - Remake
28. Skönheten Och Odjuret
29. Benjamin Buttons Otroliga Liv
30. Bad Taste
Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV
Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell
...snart är det dags för medaljutdelning. Tre filmer kvar.
Det har varit en jättefin jul i år.
Julaftonen firade jag, Malin och Carrie hemma. Visserligen jobbade Malin på julafton en stund, men det gick ganska fort.
Carrie fick fina julklappar. Hon fick en mysig sackosäck.
Här sitter jag och myser....
Hon fick kläder, Duplo och byggklossar som hon älskar. Hon fick dessutom en stor Timmy Lamm-docka.
Hon hade en mysig julafton.
Malin fick en söt kaffekopp av sina föräldrar och av mig och Carrie fick Malin första säsongen av Vampire Diaries.
Själv fick jag ett målarhäfte, manga-pennor och en stor tavla av Marilyn Monroe - de var jättefina gåvar av min kära familj.
Jag och Malin fick dessutom en slant av svärföräldrarna eftersom vi funderat på att investera i en ny dator.
Vi var hos svärföräldrarna på juldagen. Carries kusiner kom dit och de lekte så.
Carrie fick fina böcker med sagor och dikter.
Jag och Malin fick en kokbok av hennes bror Jörgen. (som var riktigt praktisk eftersom man unde skriva sina recept i olika fack - kött, fisk, kyckling osv.)
Jörgen gav oss ett nyckelskåp - det var väldigt generöst eftersom vi hade själva tänkt på att köpa ett.
Nu ska jag prova skor i juletid!
Vi var tvungna att åka tidigt eftersom Carrie blev plötsligt väldigt ledsen. När vi kom hem så var hon lugn.
Malins kusin Emma (tant Grön på maskeraden tidigare i år) och hennes kille Jan-Åke kom senare på kvällen. De gav oss en fin julklapp - vackra glas med Marilyn Monroe på.
Annandagen reste vi till mina föräldrar. Farsan spelade bus som vanligt, annars spelade han en masa klassisk rock och Refreshments.
Carrie fick en jättesöt chihuaua (eller hur tusan det stavas) av morsan.
Jag fick ta med mig det gamla fotoalbumet med bilder på mig när jag var liten.
När jag kollade på bilderna så väcktes det ett par minnen eller två till liv. Jag var väldigt smal i tonåren och när jag var tjugo.
På kvällen kom Verah på besök med fina gåvor. Carrie fick ett eget teckningshäfte och kritor.
Jag och Malin fick en söt nallebjörn och godis i motiv av Starman från Super Mario Bros.
Härligt!
Verah och hennes kille Benny kom igår och spelade lite Donkey Kong Returns, och det var ett trevligt besök.
Djuren mådde gott under jul. Atlas är lika knasig som vanligt, och Katana är bara - katt. Busig katt.
Katana myser bredvid Jötul-kaminen.
Nu tänker jag slita upp en massa julklappar....
...fast jag kan ju alltid dansa Tip-Topdansen med Musse Pigg!
God fortsättning till er alla!
Det julavsnitt som jag tycker bäst om är när Kalle Anka har krig mot Piff och Puff.
Det avsnittet var med i TV4 för några år sen, men om jag inte minns fel så var det med på SVTs klassiska program.
Att det klippet inte är med nu är en gåta. Den är så rolig.
På cirka 4.30 av klippet så skrattade jag så att tårarna sprutade....
Vi fick tårta på jobbet idag, en jättefin röd princesstårta.
Den var otroligt god!
Sen kom det en stor burk med godis från en av våra leverantörer.
Tyvärr tror jag det blev för mycket av det goda.
För nu känns det som man har svept i sig en massa cigarettrök i strupen och magen.
Fy.
Eller så kan det bero på kaffet jag drack nyss hemma.
Bara det inte är magsjukan.
Så typiskt isåfall när julen närmar sig...
Då var det blivit dags för filmen som placerat sig på plats 5, och motiveringen lyder:
"En ännu mörkare och och framför allt blodigare uppföljare natten han kom hem".
På plats 5 av världens bästa filmer är:
Halloween II
Den här filmen fortsätter bokstavligt talat där originalet slutade.
Michael Myers flyr undan polisen och sin gamla läkare - som skjutit honom sex gånger.
Samtidigt hamnar Laurie Strode på sjukhuset, men snart kommer skräcken dit....
Jag såg Halloween II innan originalet, tror det var storebror Ray som fick tag på den här filmen.
Vad som gör filmen såpass läskig är de mörka sjukhusmiljöerna.
Jag är ingen vän till sjukhus, och den här filmens mörka och framför allt våldsamma stil gör inte saken bättre.
Men det är samtidigt bra för den här filmen är riktigt läskig och spännande.
Flera skådespelare är tillbaka från Halloween, som Donald Pleasance, Jamie Lee Curtis och Charles Cyphers (jävligt bra som sheriffen.)
Dessutom återkommer hon som spelade Lauries bästa väninna, Annie - fast då som lik.
Lite kuriosa; Ana Alicia, ni vet hon som spelade den elaka Melissa från Falcon Crest är också med.
Jamie Lee Curtis flyr undan Michael Myers.
I den här filmen får man reda på varför Michael Myers - här elakare och våldsammare - förföljer Laurie. Hon är hans andra syster.
Det märks direkt när Halloween II's intromusik startar, att den här filmen kommer att bli mycket mörkare och elakare än originalet.
John Carpenter regisserade inte, utan det gjorde Rick Rosenthal.
Däremot stod Carpenter som producent, vilket märks - för den här filmen har originalets filmstil.
Jag älskar filmens intromusik mer än det klassiska originalet.
Temat är mer uppspeedat, har mer synth och låter mer ondskefullt.
Dödskallen i slutet när pumpan spricker upp är pricket över iet.
"You Don't Know What Death Is." Klockren kommentar av Donald Pleasance.
Halloween II blev seriens absoluta högpunkt, och tyvärr blev serien aldrig bra igen.
Det är tragiskt. Till och med Halloween: Resurriction som var regisserad av just Rosenthal höll inte måttet...
Men två riktigt bra skräckfilmer av Carpenter är inte fy skam.
Den andra filmen på femte plats av världens bästa filmer är en bedrift.
Listan så här långt:
5. Halloween II
6. Sagan Om Ringen - Extended Version
8. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
9. The Good, The Bad & The Ugly
10. Oh Brother, Where Art Thou?
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
16. Once Upon A Time In The West
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
29. Benjamin Buttons Otroliga Liv
Bubblare: Taxi Driver, Hitta Nemo, Rocky IV
Mer bubblare: Casablanca, Den Sista Färden, Ghost In The Shell
Jag har bara fem filmer kvar av min 30-toppslista av mina favoritfilmer.
För ett tag sen tog jag upp några "bubblare", filmer som just kommit utanför listan (pga filmer som kommit högre upp till exempel), men fortfarande är värda att nämnas. Förra gången var det Taxi Driver, Hitta Nemo och Rocky IV.
Här har vi tre bubblare till, utan inbördes ordning. För rättvisans skull.
Casablanca
Den legendariska filmen med megastjärnorna Humphrey Bogart och Ingrid Bergman är fortfarande en vacker och bra film. En sann klassiker.
Den Sista Färden
Den gripande kanotfilmen som har en vacker natur - men också en viss grymhet.
Det här är en spännande film med Burt Reynolds utan mustasch, och Jon Voight - Angelina Jolies pappa.
Ghost In The Shell
En hårdkokt och actionfylld anime-klassiker som stundtals påminner om Terminator. Ska även ha inspirerat till Matrix. Den här är verkligen intressant och tuff som fan.
...sen ska det bli dags för topp fem....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|