Senaste inläggen
Conker's Bad Fur Day var verkligen unikt. Det här spelet är ett av de unika ocensurerade vulgära spel till någon Nintendo-konsol.
Det återlanserades till XBOX360, fast då mer censurerat tyvärr.
Här är den bakfulle ekorrens möte med liemannen Gregg.
Malin och Carrie var ute häromdagen och åkte pulka.
Wiiiiiiiiiii!
Det här var ju jätteskoj mamma!
Imorse skulle jag å och värma på välling åt Carrie, och då tyckte jag att det var lite kyligt i huset.
Kollade på termometern.
-27 grader ute, 10 grader inne.
10 grader inne?
Elementen var fisljummna.
Jag var tvungen att kolla på värmepumpens display.
På den så var det som en blixt med en tvåa bredvid.
Men har pumpen frusit ute? Den låter inte heller på utsidan.
Hoppas man har mer ved i garaget, för det är kallt inne. Jag lyckades att få upp lite värme till 13 plus, men det räcker inte.
Filmen på tionde plats av världens bästa 30 filmer är hyllad av både kritiker och tittare.
Det är inte så konstigt.
Här är motiveringen på denna klassiker:
"Blanda ihop Odyssén tillsammans med den amerikanska södern och bluegrass, så får man till en skattjaktfilm med fantastiskt soundtrack."
På plats 10 av världens bästa filmer är:
O Brother, Where Art Thou?
Bröderna Coens kultförklarade version av den legendariska sagan Odyssén.
Tre fångar rymmer från ett sydstatsfängelse och ska på skattjakt - i den amerikanska depressionstidens hetta.
På vägen dit stöter de på underliga saker och faror - dessutom blir de oplanerat hjältar.
Det här är en riktig fullträff från Coens sida, inte minst efter den överskattade Fargo, som jag tyckte var seg.
Man kan inte tro att den baseras på den grekiska sagan, men det finns saker som bevisar det; till exempel sirener och en cyklop. (fast inte som i sagan förstås)
Filmen har ett så utsökt foto, hela filmen är som att titta på ett levande sepia-fotografi.
O Brother, Where Art Thou? har fantastiska skådespelare. Holly Hunter och John Goodman syns som biroller.
Tim Blake Nelson och John Turturro är de två hantlangarna Delmar och Pete. Härliga filurer.
George Clooney briljerar som ledaren Everett. Den här skådespelaren är en omtyckt skådespelare, framför allt av kvinnorna. Men han vågar ta på sig annorlunda roller, precis som Brad Pitt gör. Rollen som Everett (som är besatt av hårnät och hårkrämen Damper Dan) är hans allra bästa.
Det jag älskar mest med filmen, förutom dess manus och stil, är soundtracket.
Det är som att bluegrass och gospel har fått sig en sorts återuppståndelse.
Det är bedårande. Inte konstigt att det var en storsäljare i USA.
Det här klippet, där fångarna tillsammans med en svart gitarrspelare ska spela in ett ljudspår är en riktig höjdare;
Härligt!
O Brother, Where Art Thou? är en sån här film som är perfekt gjord, och med tajming. Den känns aldrig tråkig. Jag blir varm av den.
Plats 10, bra jobbat bröderna Coen!
Listan så här långt:
10. O Brother, Where Art Thou?
12. Star Wars - Episode IV: A New Hope
16. Once Upon A Time In The West
19. Vem Satte Dit Roger Rabbit?
21. Sagan Om De Två Tornen - Extended Version
24. Jakten På Den Försvunna Skatten
Det var länge sen jag såg det här klippet.
Praktiskt sagt genialt och riktigt roligt.
Donkey Kongs spel brukar komma lagom till jul.
Donkey Kong Country gjorde det i mitten av 1990-talet.
Donkey Kong 64 gjorde det i slutet av 1990-talet.
Nu har Donkey Kong Country Returns anlänt till oss - just det - lagom till jul.
Det har fått strålande recensioner, och för att vara ett Wii-spel så ska det vara minst lika groteskt utmanande som på den gamla hederliga SNES-eran.
Härligt.
Jag vill ha det här spelet.
Lite bilder får jag passa på att betrakta så länge.
Jag har hört talas om biltvätt, men gruvvagnstvätt?
Vilken vacker bild. Så tropiskt och så värmande.
Jag har kommit så långt att det är snart dags för topp 10. (utav de 30 bästa filmerna genom tiderna)
Innan jag tar upp det, så tänker jag nämna några bubblare - det vill säga filmer som är just utanför listan. Anledningarna är många, till exempel så är de ersatta med filmer som nyligen kommit upp på listan.
Men i framtiden kanske de dyker upp igen. För de här filmerna är så bra, så de förtjänar att nämnas.
Jag tar upp tre stycken denna gång, och nämner ytterligare tre när det är dags för "medaljstriden av tre i topp".
Här är tre stycken bubblare - och det är utan inbördes ordning:
Taxi Driver
Martin Scorseses hårda och legendariska New York-drama med Robert De Niro. Den har nämnts som en av 1970-talets bästa filmer, och det är just vad Taxi Driver är. Stilbildande. Hård. Klassisk. Se den.
Hitta Nemo
Jag såg den här filmen igår faktiskt, på Disney Channel. Det var ett tag sen jag såg den, och än i dag så är det klart en av de vackraste filmerna jag någonsin sett. Aldrig har havet sett så färgglad och levande ut. En fars tappra kamp mot havet för att finna sin son är helt gripande. Men den är också riktigt rolig.
Rocky IV
Rocky IV? undrar säkert många. Den första Rocky-filmen är helt klart den mest klassiska filmen Stallone gjort, men det är något med den fjärde filmen som fångar mitt intresse. Det kan bero på den härliga 1980-talskänslan som den utger, en sån känsla som aldrig kommer tillbaka i filmväg. Dolph Lundgren är ikonisk som sovjetisk slagsmaskin.
Med dessa filmer nämnda, men ej glömda, så ska jag strax fortsätta vidare med resten av världens bästa 30 filmer genom tiderna, med filmen på tionde plats.
De ska baka lussekatter och pepparkakor, gud så gôtt.
Jag är hemma, för jag är fortfarande sjuk.
Men det är bättre idag än de närmaste dagarna.
Lussekatter är så sjukt goda. Bara man petar bort russinet så går det bra.
Luftiga och mjuka ska lussekatter vara, så de smälter i munnen.
Pepparkakor är aldrig fel!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|